طراحی بازی

5 کتاب طراحی بازی که هر کسی باید بخواند!

کتاب هایی که برای طراحی بازی نیاز است بخوانید

در سری مقالات طراحی بازی رومیزی به سراغ معرفی منابعی برای توانمندسازی و آموزش طراحی بازی به صورت مستمر رفتیم. منابعی مثل پادکست ها، وبسایت ها و غیره. در مطلب حاضر به سراغ معرفی تعدادی کتاب طراحی بازی رومیزی یا طراحی بردگیم رفته ایم.

معیار ها انتخاب این کتاب ها

قبل از مطالعه مطالب لازم است چند نکته درباره انتخاب این کتاب ها ذکر شود تا خواننده بتواند علت و فضای مطالعه آن ها را بهتر درک کند:

  • این کتاب ها، از کتاب هایی هستند که من خوانده ام و معتقد هستم از کتاب های طراحی بازی رومیزی خوب و مفید به شمار می آیند.
  • مطمئنا کتاب های خوب و ارزنده دیگری هم وجود دارد که به دلیل عدم مطالعه آنها از معرفی شان صرف نظر کرده ام. در صورتی که آنها را خوانده اید و از آنها مطالب مفیدی یاد گرفته اید، با گذاشتن اسم آنها و همینطور توضیح مختصرشان در قسمت کامنت های همین پست، ما و بقیه افراد خواننده را مطلع کنید.
  • ترتیب معرفی این کتاب ها هیچ معنای خاصی ندارد و نشان از برتری کتاب ها نیست.
  • کتاب ها طوری انتخاب شده اند که تفاوت محتوایی و مفهومی منطقی با هم داشته باشند، به طوری که همه آنها باهم مجموعه ای جامع از همه مفاهیم و ابزار لازم برای طراحی بازی را پوشش بدهند و در عین حال از تکراری بودن مفاهیم و محتوا جلوگیری شده باشد. برای مثال کتابی مثل مجموعه Kabold مفاهیم کاربردی و عملیاتی بیشتری دارد، کتابی مثل Art of Game Design مفاهیم تئوری و بنیادی تر، کتابی مثل Eurogames تاریخی تر و غیره.
  • طراحی بازی لزوما نیاز به مطالعه تئوری ندارد و با تجربه و آزمون خطا می توان بازی های مختلفی طراحی کرد. اما برای اینکه بتوانید بازی های طراحی کنید که سالها روی میز بازی مخاطبین خود باشند و به نوعی جاودان شوند، نیاز دارید از تجربیات طراحان بازی و متخصصان این حوزه، که در همین کتب جمع آوری شده، استفاده کنید.

چند پیشنهاد ضروری قبل از خواندن کتاب ها

  • برای اینکه جامع تر یاد بگیرید سعی کنید همه این کتاب ها را به مرور مطالعه کنید. سعی کنید از همه جنبه ها اطلاعات خود را گسترش بدهید و جامع یاد بگیرید.
  • در حین مطالعه هر کتاب طراحی بازی رومیزی حتما طراحی بازی را هم پیش ببرید. یعنی به طور عملیاتی شروع به طراحی بازی کنید. طوری نباشد که بیخیال ایده پردازی و اجرا شوید تا فلان کتاب را تمام کنید. اطلاعات جدیدی که بدست میاورید را روی بازی خود سوار کنید و توسعه دهید.
  • در صورتی که مایل به اشتراک گذاری ایده طراحی بازی خود هستید، می توانید در قسمت نظرات همین مطلب، ایده خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

کتاب های طراحی بازی رومیزی

 کتاب هنر طراحی بازی (Art of Game Design): بهترین کتاب طراحی بازی

اگر از افرادی باشید که پیگیر طراحی بازی هستید حتما اسم این کتاب را شنیدید. این کتاب اثر آقای جسی شِل (Jesse Schell) می باشد، که یک طراح بازی ویدئویی است، و یک نگاه فنی منحصر به مقوله بازی، طراحی بازی و المان های مختلف مرتبط با بازی دارد.

کتاب هنر طراحی بازی

این کتاب به مقوله بازی های رومیزی به طور خیلی اختصاصی نمیپردازد ولی مقوله بازی را برای طراحان بازی به صورت خیلی جالب و یکتا جا می اندازد. خود آقای جسی شل هم در مقدمه کتاب ادعا میکند که کتاب را طوری نوشته که برای همه نوع طراح، از ویدئو گیم تا بردگیم(بازی رومیزی)، قابل استفاده باشد.

کتاب “هنر طراحی بازی” یک سری نکات یا لنز را درباره مفاهیم و المان های مختلف بازی ها معرفی می کند که طراح بازی باید درباره آنها تصمیم های مختلفی بگیرد. این لنز ها علاوه بر اینکه داخل کتاب بررسی شدند، داخل اپلیکیشنی هم جمع آوری شده اند که لینک دانلود هر دو نسخه اندروید و ios آن را در پایین قرار داده ایم.

کتاب هنر طراحی بازی شامل 34 فصل است که تقریبا از تئوری ترین مفاهیم به سمت کاربردی ترین مفاهیم می‌رود. این کتاب به تازگی توسط آقای ابوذر پوررنجبر، مدیر استودیو بازی سازی Blazingfall Games، و آقای پویا صباغ به فارسی ترجمه شده که لینک خرید pdf آن و یا دانلود 10 فصل اول کتاب به صورت رایگان را در پایین قرار داده ایم.

لینک های دانلود کتاب:

 کتاب قواعد بازی (Rules of Play)

دومین کتاب طراحی بازی رومیزی کتاب قوانین بازی (Rules of Play) می باشد . این کتاب کار مشترکی از خانم کتی سالن (Katie Salen)، طراح بازی و انیماتور، و اریک زیمرمن (Eric Zimmerman)، مدیرعامل Gamelab، می باشد.

کتاب قواعد بازی

این بازی بحث را از مفهوم “بازی کردن” یا “Playing” شروع می کند و به سمت طراحی بازی پیش می رود. منظور از بازی های در این کتاب از سبک ترین بازی های رومیزی تا پیشرفته ترین و استراتژیک ترین آنهاست.

نکته منحصر و یکتای کتاب در سبک نوشتن آن، نگاه نویسنده ها به مفهوم بازی است. کل فصول کتاب در راستای این است که به بازی به سبک های مختلفی نگاه کرده و تعریف دقیقی از آن، متناسب با آن سبک نگاه، ارائه کند. از طرفی بحث را به سمت المان های مختلف تاثیر گذار در بردگیم ها یا بازی های رومیزی می رود.

در این کتاب مباحث گرچه به ظاهر شبیه مباحث تئوری خیلی مفصل هستند، ولی وقتی با آنها پیش میروید به حدی عملی و کاربردی میشوند که میتوانید از آنها استفاده های مختلفی برای طراحی بازی بکنید. لازمه این اتفاق این است که سعی کنید به همراه مطالعه کتاب، خود را مشغول کار روی ایده های بازی خود کنید.

محتوای مفصل کتاب شامل 33 فصل می باشد که در 4 حوزه کلی بررسی میشوند:

  1. Core Concepts: مفاهیم کلی
  2. Rules: قوانین
  3. Play: بازی کردن
  4. Culture: فرهنگ

لینک های دانلود کتاب:

کتاب قطعات سازنده طراحی بازی رومیزی (Building Blocks of Tabletop Game Design)

این کتاب توسط جفری انگلستن (Geoffrey Engelstein) و آیزاک شالو (Isaac Shalev) نوشته شده و یک کتاب تخصصی تر در بین کتب طراحی بازی های رومیزی به حساب می آید، چرا که بحث در آن متوجه مکانیزم ها و دینامیک های بازی رومیزی است.

در این کتاب شاهد دسته بندی های جالبی از بردگیم ها و بازی های رومیزی هستیم که البته با فضای دسته بندی سایت هایی مثل سایت بردگیم گیک (BGG) تفاوت هایی دارد و به نظر من بهتر است.

در این کتاب طراحی بازی رومیزی اول به سراغ این رفته که بازی های رومیزی را به 13 دسته کلی تقسیم کند، که مبنای تقسیم آنها هم مکانیزم ها می باشند؛ این دسته ها به صورت زیر هستند:

  1. Game Structure: دسته ساختار بازی؛ مثله همکاری مشترک بودن، تک نفره بودن، کمپین محور بودن و …
  2. Turn Order: نوبتی بودن بازی یا دور داشتن بازی.
  3. Actions: سبک اکشن ها و اعمال بازیکن ها در بازی؛ مثل مکانیزم توانایی عملکرد(Action Points).
  4. Resolution: قطعات و اجزای خاص و جزئی بازی؛ مرتبط با مکانیزم هایی مثل حصارکشی(Enclosure).
  5. Game End and Victory: مکانیزم های مرتبط با شرط پایان بازی یا تعیین برنده؛ مثل مکانیزم حذف بازیکن(Player Elimination)
  6. Uncertainity: عدم قطعیت در بازی شامل مکانیزم های شانس محور؛ مثل مکانیزم ریسک شانس(Push Your Luck)
  7. Economics: مکانیزم هایی که جنبه اقتصادی و نسبتا تعامل محوری دارند؛ مثل مکانیزم درآمد(Income).
  8. Auctions: دسته مکانیزم های حراج و مزایده و مناقصه.
  9. Worker Placement: دسته مکانیزم های کارگر گذاری.
  10. Movement: دسته مکانیزم هایی که در آنها حرکت وجود دارد؛ مثل حرکت در شبکه(Grid Movement).
  11. Area Control: مکانیزم های مرتبط با منطقه گیری و کنترل منطقه.
  12. Set Collection: مکانیزم های مزتبط با کلکسیون جمع کردن یا جور کردن دست. مثل مکانیزم مجموعه سازی(Set Collection)
  13. Card Mechanism: مکانیزم های کارت محور؛ مثل مکانیزم دسته کارت(Deck Building).

لینک های دانلود کتاب:

کتاب یوروگیم: طراحی، فرهنگ و تجربه بازی های مدرن سبک اروپایی (Eurogames)

برخلاف کتاب های قبلی این کتاب کمی فضای تاریخی و فرهنگی مبحث بردگیم ها را، بیشتر بازی های سبک اروپایی یا یوروگیم ها (Euro Games)، بررسی می کند.

این کتاب از تاریخ بازی های رومیزی و بردگیم های آمریکایی_انگلیسی شروع می کند و به فضای بردگیم های آلمانی میرسد و بعد سراغ تولد بردگیم های سبک اروپایی میرود. 

در کل کتاب یوروگیم، جنبه تاریخی و فرهنگی دارد و اطلاعات کاربردی زیادی در اختیارتان نمی گذارد. ولی برای یه طراح بازی قطعا آشنایی فرهنگی و تاریخی با بازی های رومیزی می تواند مفید باشد.

لینک های دانلود کتاب:

کتاب راهنمای طراحی بازی رومیزی (The Kobold Guide to Board Game Design)

شاید کاربردی ترین کتاب طراحی بازی رومیزی در بین این لیست همین کتاب باشد. اگر از طرفداری های مجموعه کتاب های Kobold باشید احتمالا میدانید که سبک کتاب چطور است. سوژه این کتاب طراحی بازی رومیزی یا بردگیم می باشد.

مابقی کتاب های طراحی بازی، بیشتر روی خود بازی و طراحی آن، در هر نوعش، تمرکز دارند، در حالیکه کتاب به شکل تخصصی با خود طراحی بازی رومیزی می پردازد.

کتاب راهنمای کابولد طراحی بازی رومیزی حاصل تلاش مجموعه ای از طراحای بازی رومیزی مثل مایک سلینکر و جیمز ارنست می باشد. در وصف این کتاب آقای برونو فیدونی (Bruno Faidutti) فرانسوی، طراح بازی رومیزی Citadels یا دژ در وصف این کتاب طراحی بازی رومیزی میگه:

کاش این کتاب رو بیست سال زودتر خونده بودم.

کتاب راهنمای طراحی بازی رومیزی در حالت کلی چهار سرفصل اصلی دارد که هر کدام خود زیر فصل های مختلفی دارند. این سرفصل ها عبارت اند از:

  1. Concepting: مفاهیم پایه طراحی بازی
  2. Design: فرآیند طراحی بازی
  3. Development: توسعه بازی
  4. Presentation: ارائه بازی و پروتوتایپ

لینک های دانلود کتاب:

لینک های مفید

کوروش کریمی

دانشجوی خسته مملکت، با چهارتا مهارت رزومه ای، که دوست داره یه مدرسه بسازه. قبلنا با ویدئو گیم حال می کردم، ولی امروز فقط بردگیم و بازی رومیزی. آیوی رو ساختم چون فکر می کنم مردم نیاز دارن بازی کنن، و باید بهشون بازی های خوب معرفی کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا