پس از طیشدن بیش از ۲ سال از عمر بازی Everspace 2، در حالت Early Access، سرانجام این بازی آماده تجربهٔ کامل شده تا ما را به سفری به یاد ماندنی به مرزهای بیکران ببرد. اما با تغییراتی که احتمالا برایتان جالب خواهد بود!
استودیو مستقل Rockfish با کنارگذاشتن عناصر و المانهای نامطلوب بازی اصلی در سال ۲۰۱۷، تصمیم گرفت تا یک دنبالهٔ اکشن – نقشآفرینی داستان محورِ غارت محور همراه با المانهای پازل، استخراج و هرآنچه که از یک بازی در این ژانر انتظار دارید تبدیل کند. به بیانی دیگر، این بازی تقریبا یک دیابلو، آن هم از نوع فضایی خواهد بود.
این بازی امیدوارکننده بنظر می رسد، چرا که فرمول جدیدی که استودیو برای این دنباله تعریف کرده واقعا خوب جواب داده و تقریبا از هر لحاظ از نسخه قبلی بازی خود پیش میگیرد. در کل، بازی Everspace ۲ به عنوان یک شوتر اول شخص با اکتشافهای ارزشمند و یک عنوان جهان باز خوش ساخت که پر از رازها، معماها و خطرات است، به بازار عرضه میشود. اما یک مورد در این بازی من را آزار میدهد و اجازهٔ نمیدهد از آن چشمپوشی کنم، و آن مورد چیزی نیست جز اکتشاف واقعی و عمیق در محیط بازی.
بر اساس توصیفاتی که از بازی داشتیم، شاید گمان کنید که این بازی قرار است یک دنبالهٔ معنوی برای بازی فضایی Freelancer (که در سال ۲۰۰۳ عرضه شد و در زمان خود مورد توجه قرار نگرفت و فراموش شد) باشد، اما سخت در اشتباهید! تنها وجه اشتراک این دو بازی مبارزات آنهاست که در بازی Everspace 2، مبارزات آرکیدتری را شاهد هستیم. اما در بعد کاوش و جستوجو بازیِ حال حاضر، اهمیت چندانی برای آن قائل نیست و همین موضوع شاید باعث دلسرد شدن کسانی باشد که به دنبال فضاهای اینچنینی در بازی هستند.
در بازی Everspace 2، شما در خوشه ۳۴ به سر میبرید و با چندین سیستم ستارهای روبرو میشوید. با پیشروی در داستان قفل مناطق جدید باز میشود و میتوانید میان این مناطق سفر کنید، البته که بازی چندان تجربهٔ یکپارچهای در این باره در اختیارتان نمیگذارد، همانطور که در بازی Elder Scrolls با جابجایی میان بخشهای داخلی و خارجی ساختمانها، با یک صفحهٔ بارگذاری کوچک روبرو میشوید و مانع از رقمخوردن یک تجربهٔ یکپارچه برای شما میشود. هر زمان که بخواهید پرواز کنید و میان مناطق جابجا شوید، بازی پیام میدهد که به مرز منطقه نزدیک شدهاید. در ادامه برای حرکت و جابجایی باید از jump drive استفاده کنید، به منطقهای که تعیین کردهاید منتقل شوید و سپس با جداکردن jump drive از خود به گشتوگذار در محیط بپردازید. این موضوع قابل درک است که توسعه اینچنینی بازی برای توسعه دهندگان راحتتر است و بازی را درگیر مشکل فنی خاصی نمیکند، اما از سوی دیگر، حس غوطهوری در محیط را کاهش می دهد و آزادی برای سفر یکپارچه به نقاط مختلف را از شما سلب می کند، گویی که با دیوار های نامرئی سر و کار دارید که برای محدود کردن شما ایجاد شدهاند. البته که سایر بازیهای فضایی اغلب موفق به پیادهسازی یک محیط یکپارچه شدهاند و حداقل انتظار میرود توسعهدهندگان باری برای ایجاد حس غوطهوری بیشتر از این نکته صرف نظر نکنند. موضوعی که میتوانست این ضعف را پوشش دهد، ایجاد حالت کاوش برای جست وجو و گشتوگذار در محیط است، البته که در هر محیط با سیاه چالهایی که ما را به سمت ماموریتهای جانبی و حل معماها سوق میدهند روبرو میشویم، اما برای ایجاد حس غوطهوری در محیط کافی نیست.
سیاهچالها از لحاظ بصری همانند دیگر مکانهای اختیاری دیگر بازی بسیار زیبا هستند و هرکدام چالشها و ماموریتهای مختلفی را در اختیار شما قرار میدهند. دیگر نکتهٔ منفی که در اینجا نمایان می شود سطحی بودن چالشها و پازل هاست و فراتر از سرگرمی لحظهای نیستند وشما را درگیر ماجراجویی نمیکنند، بدتر از آن این است نمیتوانید در این سیاهچالها بیش از چند دقیقه بدون مشکل و حمله سفینههای دشمن حضور داشته باشید. درست است که بازی اکشن است، اما گاهی اوقات بد نیست به بازیکن اجازه داده شود تا در محیط اطراف بدون هدف پرسه بزند و در کل این احساس حمله و اظطرار اندکی غیرضروری به نظر میرسد (تالیف نویسنده: این مشکل من را یاد حضور بی شمار پایگاه های دشمن بر سر راه در بازی Far Cry 2 میاندازد).
متاسفانه سازندگان بازی آن قدر که روی ساخت جهان به این زیبایی برای بازی وقت گذاشتهاند، از وجود کاوش های عمیق و بیشتر صرف نظر کردهاند و در موقعیتهای کاوش همچون استخراج آهن و یا تلاش برای یافتن راهی به درون یک کشتی متروک آسیب دیده چندان هیجانزده نمی شوید (در عین حال که از دست سفینههای مهاجم در حال فرار و یا مبارزه هستید) و شاید مانند من مجبور باشید تمرکز خود را برای پیشروی در بخش داستانی بازی بگذارید و از بخشهای جانبی صرف نظر کنید.
در اصل میتوان گفت بخشی از زیبایی بازی به این دلیل است که شما به عنوان یک ماجراجو قصد تامین موارد ضروری زندگی خود را دارید. از درگیری با سفینههای متخاصم تا کشف و غارت منابع و ورود به مکانهای اختیاری، همه و همه، بخشی از هدف شما برای زنده ماندن و تامین ضروریات زندگی است و چندان جنبهٔ ماجراجویی و کشف چیزهای جالب برای شما نخواهد داشت.
در پایان، باید بگوییم که بازی Everspace 2، یک بازی لذتبخش است که با گذر زمان بهتر هم خواهد شد. اگر به بازیهای شوتر فضایی با تمرکز بر اکتشاف، غارت و جهانسازی لذت میبرید، این بازی انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. اما اگر به دنبال یک جانشین معنوی برای بازی Freelancer میگردید یا منتظر یک بازی فضایی همهجانبه هستید، چندان از این انتخاب راضی نخواهید بود.
تمام این صحبتها در مورد بازی Freelancer، واقعا مرا در حال و هوای برگشتن، بازی کردن و غزل سرایی در مورد آن قرار داده است. تا حدی که انتظار و اشتیاق خود را برای عرضه بازی Everspace 2 کنترل کنم. باید دید که پس از عرضه این عنوان آیا استودیو سازنده انتظارات را برآورده میکند یا مطابق معمول این روز ها یک بازی مورد انتظار دیگر هم پس از عرضه به سرعت به سمت مرگ می رود.