طراحی بازی رومیزیمقالات بازی رومیزی

بازی رومیزی و هوش مصنوعی | طراحی بازی با ربات!

اگر از افرادی باشید که پیگیر فضای مجازی هستید، حتما اسم ربات چت جی پی تی (Chat GPT) را شنیده اید؛ رباتی که این روزها پاسخگوی هزاران هزار سوال است. از شگفتی های آن و پلتفرم های هوش مصنوعی دیگر هم که هر چقدر بگوییم کم است. امروز می خواهیم قابلیت منحصری از این فضا را بررسی کنیم که مرتبط با طراحی بازی رومیزی می باشد. می خواهیم ببینیم بازی رومیزی و هوش مصنوعی چه رابطه ای دارند. اینکه آیا می توان به طراحی بازی رومیزی با هوش مصنوعی فکر کرد؟

کمی درباره هوش مصنوعی

انواع مختلفی از هوش مصنوعی (AI) وجود دارد، اما به طور کلی، AI را می توان به عنوان یک سیستم کامپیوتری تعریف کرد که قادر به انجام وظایفی است که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند، مانند ادراک بصری، پردازش زبان طبیعی و تصمیم گیری. . در زمینه بازی های تخته ای، هوش مصنوعی معمولاً به یک بازیکن رایانه ای یا ساختگی اشاره دارد که برای تقلید از رفتار انسان طراحی شده است. هدف اکثر بازیکنان هوش مصنوعی شکست دادن حریفان انسانی با انجام حرکات “هوشمندانه” به همان روشی است که یک بازیکن انسانی انجام می دهد. یکی از اولین نمونه های یک بازیکن هوش مصنوعی در یک بازی تخته شطرنج است. در روزهای اولیه کامپیوترهای شطرنج، هدف صرفاً ایجاد ماشینی بود که بتواند حریف انسانی را شکست دهد. این امر در سال 1997 توسط Deep Blue، یک کامپیوتر شطرنج که توسط IBM توسعه یافته بود، به دست آمد.

ورود هوش مصنوعی به دنیای بازی های رومیزی

بازی رومیزی موبایل تیکت تو راید– از بهترین بردگیم های دیجیتالی

شاید بتوان اولین ارتباط جدی بازی رومیزی و هوش مصنوعی را در ظهور اپلیکیشن های بازی رومیزی موبایلی دانست. جایی که برای تجربه بهتر توسعه دهندگان اپلیکیشن ربات هایی را برای رقابت بازیکن ها به صورت تک نفره با آن ها طراحی کردند. از بهترین نمونه های بازی رومیزی موبایلی که از هوش مصنوعی برای بهینه کردن تجربه بازی رومیزی استفاده های بسیار بهینه ای کرده. افکت های صوتی و انیمیشن های خوب بازی هم گویای این حقیقت است.

استفاده از هوش مصنوعی در دنیای بازی های رومیزی به این طریق که گفته شد بهره های مختلفی دارد؛ از جمله این بهره ها می توان به بهینه سازی تجربه بازی رومیزی یا گیم پلی با طراحی چالش های مختلف، افزایش تکرار پذیری بازی رومیزی به معنای اینکه هر دست از تجربه بردگیم در عین حفظ جذابیت بتواند تجربه متفاوتی برای بازیکن رقم بزند و همه جانبه کردن گیم پلی است.

هوش مصنوعی و طراحی بازی رومیزی

ایستگاه دوم هوش مصنوعی در دنیای بازی های رومیزی، ورود به فضای طراحی بازی رومیزی بود. از تقریبا از اواسط دهه گذشته میلادی که دنیای بردگیم ها شروع به گسترشی با شتاب دو چندان کرد، طراحی بازی از یک سرگرمی نیمه وقت به یک شغل حرفه ای تمام وقت در سطح جهان تبدیل شد. البته که در کشور ما ایران، همچنان فضای طراحی بازی رومیزی یک فضای مبتنی بر علاقه شخصی و غیر حرفه ای و هیچوقت به طراحی به چشم یک شغل حرفه ای نگاه نمی شود.

بیشتر بخوانید: مراحل طراحی بازی رومیزی | 7 گام اصلی

به هر نحو با تبدیل شدن طراحی بازی رومیزی به یک شغل حرفه ای، ابزار های زیادی که برخی شان مبتنی بر هوش مصنوعی بودند روی کار آمدند. البته که این ابزار ها نتوانسته اند جای طراح بازی را بگیرند اما برخی شان در بهینه سازی و اصطلاحا بالانس کردن اقتصاد بازی ها بسیار موفق اند. با بیشتر شدن رابطه بازی رومیزی و هوش مصنوعی، امروزه می توان به طور جدی یک بازی رومیزی کامل را با پلتفرم های مختلفی که مبتنی بر AI هستند طراحی و بهینه سازی کرد. در ادامه به سراغ بررسی چند مورد از این پلتفرم ها می رویم.

بهترین پلتفرم های طراحی بازی رومیزی با هوش مصنوعی

اگر بخواهیم به ذکر چند پلتفرم یا وبسایت برای طراحی بازی با هوش مصنوعی بپردازیم با لیست بلند بالایی طرف نخواهیم بود. این نکته را در نظر داشته باشیم که بازی رومیزی و هوش مصنوعی ترکیبی است بسیار تازه و سالها زمان نیاز است تا استفاده از این فناوری در طراحی بردگیم، به سازو کار و ابزار جدی تر و ساختارمند تری دست یابد. با این نگاه می توان تعدادی از این ابزار موجود را لیست کرد:

سایت Tabletopia

Tabletopia یک پلتفرم آنلاین است که به شما امکان می‌دهد بازی‌های رومیزی دیجیتال ایجاد، بازی و به اشتراک بگذارید. شاید نتوان این سایت را یک سایت با ارتباط مستقیم بازی رومیزی و هوش مصنوعی در نظر گرفت. یعنی اینطور نیست که مبتنی بر هوش مصنوعی بتوانید با این سایت بازی رومیزی طراحی کنید. به جای آن طیف گسترده ای از ابزارها و دارایی ها را برای طراحی و نمونه سازی اولیه بازی های رومیزی در اختیارتان می گذارد. این وبسایت در ابتدا تنها برای تجربه آنلاین بازی های رومیزی طراحی شده بود اما به مرور با ایجاد قسمتی به نام Workshop در آن، ابزاری را برای شبیه سازی و پلی تست بازی در اختیار طراحان بازی قرار داد.

در قسمت ورکشاپ تیبل تاپیا یک ویرایشگر بصری ارائه می دهد که در آن می توانید تابلوها، کارت ها و اجزای سفارشی طراحی کنید. همچنین می توانید گیم پلی بازی را شبیه سازی کنید و بازی خود را از راه دور با دیگران تست کنید. این پلتفرم کتابخانه ای از دارایی ها و الگوها را برای کمک به شما در شروع کار فراهم می کند.

پلتفرم Promethean AI

Promethean AI یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی است که بر ایجاد محیط های بازی همهجانبه، از جمله طرح بندی بازی های تخته ای متمرکز شده است. از الگوریتم های هوش مصنوعی برای تولید محیط های سه بعدی واقع گرایانه استفاده می کند.
Promethean AI به شما اجازه می دهد تا محیط های بازی را با استفاده از ویرایشگر به کمک هوش مصنوعی طراحی و نمونه سازی کنید. شما می توانید جهان های سه بعدی دقیق، از جمله زمین، اشیاء و سازه ها را ایجاد کنید. این پلتفرم کمک هوش مصنوعی را برای ساده کردن فرآیند ایجاد و افزایش وفاداری بصری ارائه می دهد.

پلتفرم آنلاین Ludii Portal

وب سایت: Ludii.games

Ludii یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی برای طراحی و تجزیه و تحلیل بازی ها، از جمله بازی رومیزی است. این به شما امکان می دهد طیف گسترده ای از بازی های استراتژی انتزاعی را ایجاد و بازی کنید و در عین حال از کمک هوش مصنوعی برای طراحی بازی استفاده کنید.

پلتفرم Ludii یک محیط انعطاف پذیر برای طراحی بازی های رومیزی و سایر بازی های استراتژیک فراهم می کند. الگوریتم های هوش مصنوعی را برای ارزیابی تعادل بازی، کاوش استراتژی ها و تجزیه و تحلیل الگوهای بازی ارائه می دهد. این پلتفرم شامل یک ویرایشگر قوانین و کتابخانه ای از بازی های از قبل موجود برای یادگیری است.

طراحی بازی رومیزی و هوش مصنوعی Chat GPT

chat gpt یکی از جدیدترین ربات های هوش مصنوعی که می تواند پیشنهاد طراحی بازی رومیزی هم بدهد.

شاید معروف ترین پلتفرم هوش مصنوعی این روزها، جت جی پی تی باشد که نسخه بعد از GPT 3 است که توسط Open Ai توسعه داده شده است. سیستم جی پی تی مبتنی بر سوال و جواب است به این معنی که شما می توانید سوالاتی از آن بپرسید و جواب بگیرید. یکی از بهترین خدماتی که این پلتفرم هوش مصنوعی می تواند ارائه دهد، طراحی بازی رومیزی است.

برای تست اینکه ببینیم آیا این ربات هوش مصنوعی می تواند بازی رومیزی طراحی کند من از آن خواستم که برایم یک بازی کارتی کودک طراحی کند. نتیجه شد بازی رومیزی Color Quest.

نمونه طراحی بازی رومیزی و هوش مصنوعی ChatGPT

قطعات بازی

  • کارت های رنگین کمان: کارت های رنگین کمان نشان دهنده رنگ های رنگین کمان (قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش) هستند. هر رنگ باید چندین کارت داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که تنوع و پتانسیل کافی برای جمع آوری مجموعه ها وجود دارد.
  • کارت های اکشن: کارت های اکشن مکانیک ها و فعل و انفعالات خاصی را وارد بازی می کنند. به عنوان مثال، می‌توانید کارت‌هایی را اضافه کنید که به بازیکنان اجازه می‌دهد کارت‌های حریف را بدزدند، رنگ‌ها را با بازیکنان دیگر عوض کنند، یا از نوبت خود بگذرند.

روند بازی

  • هدف: هدف از بازی این است که بازیکنان مجموعه ای از کارت ها را جمع آوری کنند که نشان دهنده تمام رنگ های رنگین کمان است.
  • جمع آوری کارت ها: بازیکنان با کشیدن کارت ها از روی عرشه یا دریافت آنها از طریق افکت کارت های اکشن کارت ها را جمع آوری می کنند.
  • مجموعه رنگین کمان: وقتی بازیکنی از هر رنگ رنگین کمان (قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش) یک کارت جمع کند، برنده بازی است.
  • پایان بازی: بازی تا زمانی ادامه می یابد که یک بازیکن با موفقیت مجموعه رنگین کمان خود را تکمیل کند. آنها بلافاصله پیروزی خود را اعلام می کنند و بازی به پایان می رسد.

اکشن های بازی و مکانیزم ها

  • کشیدن کارت: بازیکنان در نوبت خود می توانند انتخاب کنند که از روی عرشه کارت بکشند. این باعث افزایش گزینه های در دسترس آنها می شود.
  • دور انداختن کارت ها: پس از کشیدن کارت، بازیکنان باید یک کارت را از دست خود دور کنند و آن را رو به بالا در مرکز قرار دهند. این جریان ثابت کارت ها را تضمین می کند و به بازیکنان اجازه می دهد تا به طور استراتژیک دست های خود را مدیریت کنند.
  • بازی کردن کارت های اکشن: بازیکنان می توانند به جای کشیدن کارت، یک کارت اکشن را از دست خود بازی کنند. هر Action Card دارای یک اثر خاص است که می تواند بر گیم پلی و تعامل بین بازیکنان تأثیر بگذارد.
  • محدودیت ها: بازیکنان در هر نوبت فقط می توانند یک کارت بازی کنند، چه کارت رنگین کمان یا یک کارت اکشن.

چند پیشنهاد برای بهینه سازی بازی

  • مخلوط کردن رنگ ها: کارت هایی را معرفی کنید که به بازیکنان اجازه می دهد رنگ ها را “ترکیب” کرده و رنگ های جدید ایجاد کنند. به عنوان مثال، یک کارت می تواند به بازیکنان اجازه دهد که یک کارت قرمز و یک کارت آبی را برای ایجاد یک کارت بنفش ترکیب کنند. این عنصر خلاقیت و تصمیم گیری استراتژیک را اضافه می کند.
  • تصاویر یا نمادها: از وسایل کمک بصری مانند تصاویر یا نمادها بر روی کارت‌ها استفاده کنید تا به کودکان کوچک‌تر کمک کنید رنگ‌ها را به راحتی تشخیص دهند و به هم مرتبط کنند.
  • حالت تیمی: می توانید یک ماد تیمی برای بازی طراحی کنید که در آن بازیکنان با هم کار می کنند تا قبل از تمام شدن تعداد مشخصی از نوبت ها یا کارت ها، تمام رنگ ها را جمع آوری کنند. این کار تیمی و همکاری بین بازیکنان را تشویق می کند.

ایده گرفتن برای طراحی بازی از هوش مصنوعی

ایده گرفتن برای طراحی بازی رومیزی با هوش مصنوعی

یکی از بهترین کاربرد های هوش مصنوعی به خصوص چت جی پی تی، ایده گرفتن برای طراحی بازی حول مفاهیم است. برای مثال من از جی پی تی خواستم چند ایده برای طراحی بازی رومیزی برایم طراحی کند؛ نتیجه این شد:

  • ماجراجویی سفر در زمان: یک بازی بسازید که در آن بازیکنان باید در دوره های مختلف تاریخ حرکت کنند، معماها و چالش ها را برای جمع آوری مصنوعات و انجام ماموریت ها حل کنند.
  • آکادمی جادویی: یک بازی رومیزی در یک مدرسه برای جادوگران و جادوگران جوان طراحی کنید. بازیکنان می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند، طلسم کنند و در چالش‌های جادویی برای کسب امتیاز و تبدیل شدن به دانش‌آموز برتر رقابت کنند.
  • کاوش اقیانوس: یک بازی بسازید که در آن بازیکنان نقش کاوشگران اعماق دریا را بر عهده می گیرند، در اعماق اقیانوس پیمایش می کنند، گنج های پنهان را کشف می کنند و با موجودات خارق العاده روبرو می شوند.
  • حمل و نقل غذا: یک بازی طراحی کنید که در آن بازیکنان با کامیون های غذا کار می کنند و برای خدمت به مشتریان و کسب بالاترین سود رقابت می کنند. آنها می توانند کامیون های خود را ارتقا دهند، مسیرها را برنامه ریزی کنند و منابع را مدیریت کنند تا جلوتر بمانند.
  • استعمار فضایی: یک بازی در آینده طراحی کنید که در آن بازیکنان مستعمره هایی را در سیارات دور ایجاد کنند. آنها باید منابع را مدیریت کنند، زیرساخت ایجاد کنند و چالش ها را برای ایجاد یک تمدن فضایی پایدار و شکوفا کنند.
  • شورش ربات ها: یک بازی طراحی کنید که در آن بازیکنان گروه هایی از روبات ها را در یک شهر آینده نگر کنترل کنند. آنها می‌توانند منابع را جمع‌آوری کنند، ربات‌ها را ارتقا دهند و برای کنترل رقابت کنند، در حالی که چالش‌های ناشی از شورش ربات‌ها را مرور می‌کنند.
  • تمدن های کهن: یک بازی ایجاد کنید که در آن بازیکنان تمدن های باستانی را رهبری می کنند، شهرها را می سازند، فناوری ها را توسعه می دهند و برای منابع و قلمرو رقابت می کنند. این بازی می‌تواند دوره‌های تاریخی مختلفی را شامل شود، از مصر باستان تا امپراتوری روم.

به هوش مصنوعی اعتماد نکنید!

گرچه شاید اینطور به نظر برسد که استفاده هوش مصنوعی می تواند در طراحی بازی رومیزی کمک رسان باشد، اما به دلایل مختلفی الزاما خروجی که به شما می دهند نمی تواند یک بازی باشد! یکی از مهم ترین دلایل عدم هوشمندی و آشنایی این ربات های هوش مصنوعی با مکانیزم ها و نحوه ترکیب شدن آنها در بازی های رومیزی است. دلیل دیگر می تواند عدم توجه به گیم پلی باشد. در حالت کلی سنگین ترین وظیفه یک طراح بازی خلق تجربه ای است که برای مخاطب جذاب باشد و این از توامندی هایی است که هوش مصنوعی سالها با آن فاصله دارد.

پس شاید بتوان به عنوان جمع بندی گفت که استفاده از هوش مصنوعی می تواند برای توسعه بازی رومیزی یا گرفتن ایده اولیه برای طراحی بازی کمک کننده باشد؛ از این رو روی این ابزار به عنوان طراح بازی حساب نکنید!

کوروش

اکنونم را اینگونه می‌گذرانم که اندکی دانشجوی علم، اندکی طراح و ایده‌پرداز، اندکی بازی ساز، اندکی نوازنده و اندک تری نویسنده. با اینکه با چیزهای زیادی شگفت زده نمی‌شوم اما همیشه به دنبال شگفتی هستم. دوست دارم با کتاب‌‌هایم زندگی کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا