بگذارید بحث را با یک سوال مهم شروع کنیم: فورتنایت یا وارزون، کدام بهتر است؟ البته که پاسخ به این سوال به خود شما بستگی دارد. تا حالا شده بخواهید دوستانتان را با یک بازی اشنا کنید ولی ندانید چرا آن بازی نسبت به فلان بازی بهتر است؟در واقع دانستن معیارهای تفاوت بازیها، مخصوصا بازیهای شوتر، در انتخاب بازی برای خودتان یا دیگران بسیار مهم است. در این مقاله قرار است درباره انواع بازیهای شوتر و مقایسه آنها از جنبههای مختلف صحبت کنیم.
بازیهای شوتر، یا بازیهای مبتنی بر شلیک و اصطلاحا “شلیک کردنی”، از همان ابتدا جزو بازیهای محبوب بین گیمرها به حساب میآمدند که با ظهور آنها صنعت گیم بسیار متحول شد. این بازیها در سبکهای شناخته شدهای دسته بندی میشوند. بدین صورت یک هویت میگیرند و عملا با یکدیگر فرق میکنند. دسته بندی بازیهای شوتر بدین صورت است:
بازیهای شوتر اول شخص-First Person Shooters (FPS)
بازی شوتر FPS با بازیهای شوتر اول شخص، دستهای از انواع بازیهای شوتر هستند که شاید همه ما با آنها آشنا باشیم؛ در آنها شما تفنگ یا سلاحی را میبینید که در دست دارید، گویی که خود به جای آن سرباز یا جنگجو قرار گرفتهاید. درباره بازیهای شوتر اول شخص یه سری نکات مهم وجود دارد:
زاویه نگاه یا پرسپکتیو (POV)
همانطور که گفتیم و از اسمش هم مشخص است، در این بازیها زاویه دید از چشم بازیکن دنبال میشود و ما دنیای بازی را از دو چشم کاراکتر میبینیم که باعث میشود حس نزدیکتری از تیراندازی را تجربه کنیم.
مکانیک تیراندازی در بازیهای شوتر اول شخص
مهمترین نکته و اصلا تمرکز سازنده، در بازیهای شوتر اول شخص، روی مکانیک تیر اندازی است. توجه به مکانیک تیر اندازی به حدی مهم است که میتواند یک بازی را محبوب و یک بازی دیگر را منفور کند. همینجا میتوانیم یک نتیجهگیری کوچیک هم بکنیم که چرا کال آف دیوتی مدرن وارفر 2019 به این اندازه محبوب شد ولی نسخه بعدی همین سری یعنی cold war نتوانست محبوب شود. یکی از دلایل، تفاوت مکانیک تیر اندازی بود.
همچنین ببینید: 26 مورد از بهترین بازیهای شوتر یا سبک تیراندازی
گیم پلی سریع و پر از اتفاق
در بازیهای شوتر اول شخص، همه اتفاقات سریعتر و پر جنب و جوشتر انجام میشود، مثل : ضد حملههای استرس زا، تیر اندازیهای شدید، سریعالسیر بودن جابه جایی بازیکنها و واکنش سریع، aim یا نشانهگیری خوب که همهشان ابزاری هستند برای اینکه هیجان شما را برانگیزانند.
مد چند نفره بازی-Multiplayer Mode
در واقع بازی های شوتر اول شخص ،بخش چند نفره یا مولتی پلیر هم دارند که معنابخش این مدل بازی ها است. در این سبک، بازیکن ها در کنار هم یک مشارکتی رو در بازی های مثل Team deatch match(TDM), objective-based mode و یا بازی های تیمی-گروهی یا حتی مپ های بزرگ انجام میدهند، که تمرکز و درگیر شدن بیشتر بازیکن ها لازمه اصلی این بازی هاست.
حالت تکنفره یا آفلاین-Single-player campaign
اغلب بازی های دسته FPS، حالت داستانی تک نفره هم دارند، که معمولا یک روایت، داستان یا سناریو را دنبال میکنند. به معنای دیگر همراه با یک خط داستانی از پیش تعیین شده، با شخصیت پردازیها، اتفاقات مختلف و صحنههای سینماتیک، شصیت اصلی بازی، که شما باشید، پیش میروید. و شاید تصمیمات و فعالیتهای بازیکنان دیگر تاثیری در نتیجه داستان نداشته باشد. البته برخی بازیها سناریوهای مختلفی دارند و تصمیمات بازیکن میتواند پایانهای مختلفی برای بازی رقم بزند.
تنوع اسلحه ها و تجهیزات
در دنیای بازی های شوتر اول شخص، تعداد زیادی اسلحه و تفنگ، از کلت گرفته تا اسنایپر و کراس بو (cross-bow) و انواع تجهیزات انفجاری مثل مین و نارنجک، در اختیار بازیکن قرار دارد که معمولا از دنیای واقعی الهام گرفته شده و جوهر تماتیک بازی را به جریان میاندازد. برخی بازیها در استفاده از اسلحه چنان دقتی به خرج میدهند که بازیکن تصور میکند در یک نبرد واقعی وارد شده و در حال تجربه یک مبارزه حقیقی است.
بازیهای شوتر تاکتیکال-Tactical shooter
یکی دیگر از انواع بازیهای شوتر، بازیهای شوتر تاکتیکال است که در آنها استراتژی، تاکتیک، کار تیمی و تصمیمگیری حرف اول را میزند. همچنین یک زیر شاخه ای که در خیلی از موارد تحت زیر مجموعه همون شوتر تکتیکال در نظر گرفته میشود، شوتر نظامی نام دارد. این سبک بر روی تصاویر واقعی یا تخیلی فعالیت های نظامی و جنگی تمرکز دارد. از آنجایی که به صورت کامل، تکتیکال شوتر هارو بالاتر توضیح دادیم و در خیلی از رفرنس ها، این زیرشاخه همان تکتیکال شوتر در نظر گرفته میشود، بسنده میکنیم به معرفی چنتا از معروف ترین بازی های این زیرشاخه تا بهتر متوجه تفاوت آن با بازی های شاخه تکتیکال شوتر بشوید. درباره این بازیها میتوان نکات مهم زیر را برشمرد:
گیم پلی استراتژیک
در بازی های شوتر تاکتیکال برنامه ریزی، داشتن استراتژی و گرفتن تصمیم های حیاتی بسیار مهم شمرده میشوند. در واقع شما در این بازیها باید فکرکردن و آنالیز کردن را در اولیت قرار دهید؛ تصمیم هایتان باید دقیق باشد. به بیان دیگر باید نگاه از بالا به بازی داشته باشید.
همچنین ببینید: 9 مورد از بهترین بازی های موبا(MOBA) در سال 2023
واقعگرایی و تماتیک بودن
مکانیک تیر اندازی، گرافیک و نحوه کارکرد تفنگ ها، بالستیک(ballistics) (که در واقع همان مکانیزم تیر اندازی و کارکرد گلوله ها هست)، استراژی های جنگی … همه و همه سعی شده براساس کارکرد دنیای واقعی باشد تا تجربه با اصالت تری نسبت به بازی شوتر اول شخص رو ارایه بدهد.
کار تیمی و و ارتباط با بقیه-communication
کامیونیکیشن را میشود تبادل اطلاعات و نظر، همکاری تیمی به صورت گفتگو متنی یا شنیداری در نظر گرفت که به همتیمی ها برای اجرایی کردن استراتژی ها، کار تیمی و … کمک میکند. این مورد به تنهایی میتواند پلیر های بازی های شوتر اول شخص رو با بازی های شوتر تکتیکال تمیز بدهد.
اولویت با هدف
مهم ترین تفاوتی که میتواند حتی به صورت گمراه کننده مشابه بازی شوتر اول شخص باشد، هدفگرایی این بازی ها میباشد. هدف این بازی ها تیمی تعریف میشود و از آنجایی که تعداد بازیکنهای داخل یک مچ(match) مشخص و محدود به هر مسابقه هست، هدف به صورت گرفتن یک موقعیت، کاشتن یا خنثی کردن بمب داخل جاهای مشخص شده مپ، نجات دادن گروگان و … تعریف میشود. مجددا تاکید میشود بدون استراتژی و کار تیمی خیلی راحت نمیشود به این هدف دست پیدا کرد.
تعامل با محیط و نقشه بازی
همانند دنیای واقعی، کاور گرفتن، تخریب یا مقاوم سازی دیوار یا محل های ورود به مپ در جهت فایده گرایی و بهره وری از استراتژی ها، یکی از نکات قابل توجه و مهم در این سبک بازی ها به شمار میرود.
مخفیکاری و عدم شناسایی
یکی از دلایلی که میتواند یک استراتژی برنده و خوب رو به باخت تیم تبدیل کند، لو رفتن استراتژی ها و اطلاعات زیاد تیم مقابل از پلن ها و استراتژی تیم شما باشد. بنابراین مخفی نگه داشتن کارها و در مقابل دسترسی بیشتر به اطلاعات تیم مقابل، بسیار کمک کننده و حیاتی تلقی میشود.
سیسیتم تنبیه بازی
به علت تمام دلایل بالا، بازی میتواند در خیلی مواقع یک تنیبه گر بسیار خشن باشد! مردن های سریع و بی رحم، باخت های سخت و … شمارا مجاب میکند که محتاطتر عمل کنید و با تمرکز بیشتری به قوانین این سبک بازی ها احترام بگذارید.
شوتر بقا- Survival shooter
این شاخه از بازیهای شوتر، معمولا در دنیای آخرالزمانی با حضور دشمنان متفاوت نسبت به آنچه که در دنیای واقعی سراغ داریم ، تعریف میشوند. هدف بازی میتواند جلو بردن یک مرحله در برابر/ همراه AI(بات) یا با دیگر بازیکن ها در برابر زامبی ها و غیره باشد. این شاخه چند نکته هویتی جالب دارد که به صورت خلاصه به آنها میپردازیم:
محیط نفرینشده و شوم
مپ های متفاوت این بازی ها، جز شاخص ترین نکته هویتی آنها به شمار میروند. معمولا این بازی ها با محیط های بزرگ با حضور دشمنان پسا اخرالزمانی(post-apocalyptic) ، زامبی ها و سمی روایت میشوند که شامل چالش های سخت و آسان نیز میشوند.
مدیریت منابع
یکی از چیز هایی که میشود برای دنیای اخر یا پسا آخرالزمانی متصور شد این است که منابع غذایی،جنگی، دارویی وغیره بسیار محدود باشند، همین طور که در این بازیها هستند. بنابراین تلاش برای افزایش بهرهوری مصرف غذا، آب، ادوات جنگی، دارو غیره در عین تلاش برای زنده ماندن، میتواند نکته هویتی دیگر این سبک بازی های شوتر باشد.
ساخت و ساز و جمعآوری (crafting and building)
خیلی از بازی های سبک بقا شوتر، حمعآوری و ساختوساز رو شامل میشوند، تا بازیکنها با جمعکردن منابع مورد نیاز هرچیزی که نیاز دارند و همچنین یاد گرفتن نحوه انجام آن، بتوانند بهتر از خودشون دفاع کنند و زنده بمانند.
مرگ ابدی (Permadeath)
همانند بازیهای شوتر تاکتیکال، که با سیستم تنبیهی شدید خود، بازیکن ها را مجبور به متمرکز کردن حواس و تصمیم هایی با خرد بیشتر میکرد، بازیهای سبک شوتر بقا هم همان سیستم را دارند. با این تفاوت که در خیلی از بازیهای این سبک، شما دچار اصطلاحا مرگ ابدی یا permadeath یا اصطلاحا میشوید که بعد مرگتان شاید تمام وسایل، پیشرفت داخل بازی و امتیاز هایتان را از دست بدهید. در موارد شدید تر حتی مجبور بشوین از اول آن مرحله شروع کنین!
کاوش در دنیای جهان باز (Open World)
براساس جمعآوری و مدیریت منابع یا اصطلاحا کرفت کردن، راز هایی که سازنده بازی در این سبک بازی ها گنجانده، مپها بسیار بزرگ و وسیع با انواع موقعیت های مختلف طراحی میشوند تا بازیکن ها رو مجبور به جستجو اطراف و محیط پیرامون خودشان بکنند.
همچنین ببینید: هزار و یک قصه؛ 11 تا از بهترین بازی های داستان تعاملی
سیستم آب و هوایی-چرخه شب و روز
شرایط اب و هوایی و سایکل های روز و شب در این بازی ها بسیار نقش کلیدی رو بازی میکنند، که نتیجه این اتفاق میتواند تغییر گیم پلی بازی، تغییر در میزان یا نوع منابع بازی و نوع رفتار محیط و دشمن هایتان باشد.
المانهای بازیکن در مقابل بازیکن (PVP) و بازیکن در مقابل محیط (PVE)
در سبک بازیهای شوتر سبک بقا، میتوانید با 2 مدل دشمن/دوست همکاری یا دشمنی کنید، که هم میتواند هوش مصنوعی بازی باشد و هم یک بازیکن حقیقی.
بازی شوتر رقابتی- Competitive Shooter
نوبتی هم باشد، نوبت آن است که زیرشاخه کامپتتیو(رقابتی) شوتر را هم بشناسیم. یکی از دیگر انواع بازی های شوتر سبک رقابتی آن است. این زیر شاخه در واقع شباهت های زیادی با شوتر تاکتیکال دارد. به سراغ ویژگیهای اصلی این سبک برویم:
تمرکز بر حالت تقابل بازیکن با بازیکن (PVP)
یکی از تمرکز های اصلی این بازی ها، مود ها و حالتی است که پلیر ها غالبا در شرایط چند به چند روبروی هم قرار بگیرند و خیلی خبری از AI و بات ها نیست.
مهارت محور (Skillbase)
هدف این سبک بازی ها، نشان دادن بهتر بودن یک تیم مقابل یک تیم دیگر هست. بنابراین اگاهی محیطی، سطح نشانه گیری، رفکلس یا سرعت عکس العمل، تصمیم گیری در لحظه، نحوه حرکت بازیکن ها در مپ و غیره نقش بسیار مهمی رو ایفا میکنند.
بالانس بودن بازی
یکی از مباحثی که حتی میتواند پلیر های تعصبی یک گیم شوتر کامپتتیو رو عصبی کند، بالانس نبودن تفنگ ها، مپ، ناعادلانه بودن سطح مسابقه ها از نظر Elo، گرافیک شخصیت و یا قابلیت یک کاراکتر و … هست. توجه به این نکته میتواند حتی شمارو تا زمان محدود و یا حتی نامحدودی! در رنک های خوب بازی نگه دارد، پس اگر موردی دریک برهه ای از زمان، اصطلاحا متا شد و نسبت به موارد دیگه advantage یا برتری داشت، سعی کنید از آن استفاده کنید !
مسابقات و تورنمنتها
شاید با مسابقات و استریم مسابقات CS:GO آشنا باشید، که الان یکی از المانهای بازیهای کاپتتیو شوتر حساب میشوند. ارگانها و سازمانهای مخلتفی که آشناترین آنها ESL هست به میدان میآیند و این مسابقات را برای این بازی ها برگذار میکنند، و نکته مهم آن است که تو این دست بازیها میشود توسط همین مسابقات قدرت یک تیم یا اسکواد رو اندازه گرفت، یا فهمید یک بازیکن چقد آماده یا حرفهای است.
سیستم رنکینگ
این بازی ها برای از دست ندادن جذابیت بازیشان برای پلیرها و به طبع آن درآمدشان از بازی شوترشان، از سیستم رنک بندی یا مقایسه بازیکنها استفاده میکنند. این مورد از طرفی رقابت بین بازیکنها هم ایجاد میکند که نتیجتا یک کششی بین بازیکن و بازی ایجاد میشود، که در نتیجه آن بازیکن مدام به بازی در مواقع مختلف برمیگردد تا بتواند جایگاهش را بالا ببرد یا حتی در ارتقا رنک دوستانش کمک کند.
شوتر جهان باز- Open world shooter
در این زیرشاخه، همانطور که از اسم آن پیداست، شما با یک بازی جهان باز به همراه مکانیک تیراندازی و شوتر طرف هستید. این موضوع باعث اتفاقات زیادی داخل بازی میشود که آن را یک زیرشاخه متفاوت از بازیهای شوتر تعریف میکند. بریم بخونیم به صورت خلاصه نکات هویتی این سبک از چه قرار است:
دنیای بزرگ و گسترده
یکی از جذابترین انواع بازیهای شوتر، سبک جهان باز است. که البته نیازی به توضیح بیشتر ندارد که این سبک اصلا با هدف مپهای بزرگ، گستردگی جزییات مپ و … طراحی میشوند.
گیمپلی غیرخطی
شما در این سبک بازیها برخلاف اکثر بازیهای دسته شوتر اول شخص، با داستان خطی روبرو نیستید. معنی آن این است که مراحل از پیش طراحی شده اند ولی شما میتوانید به روش های مختلف آنرا انجام بدهید یا نتیجه مراحل بسته به شیوه و شخصیتی که از خودتان داخل بازی تعریف میکنید، تغییر کند.
المان جنگ و نبرد سنتی
در اکثر بازی های این دسته، خبری از نوع گان فایت و نحوه شوتینگی که امروزه تو بازی هایی مثل کالاف آف دیوتی وارزون و یا اپیکس لجند سراغ داریم، نیستند. این بازی ها اکثرا از شیوه کاور، تیر اندازی، نشونه گیری ساده و سنتی استفاده میکنند.
کنکاش و مراحل فرعی
خیلی از بازی های این دسته شوتر جهان باز به دلیل بزرگی جهان مجازیشان، ناچارا و گاهی وقتا از روی قصد، پر از جزییات و مراحل فرعی هستند. این موضوع مثل یک شمشیر 2 لبه میماند، اگر مراحل فرعی یا دنیای بزرگ بازی، برای کنکاش و جستجو به اندازه کافی سرگرم کننده و کافی باشد، باعث رضایت بیشتر بازیکن میشود و اگر این مراحل و جستجو بیش از اندازه باشد، یا خسته کننده میشود یا دل زننده.
روند پیشرفت و شخصی سازی
این سبک از بازی ها معمولا از ترکیب مراحل فرعی + مراحل اصلی + جستجو در بازی، برای بازیکن یک روند پیشرفت در اسلحه ها یا قابلیت ها و توسعه فردی کاراکتر روفراهم میکنند. شخصی سازی خود کاراکتر یا اسلحه ها خودش میتواند یک دستاورد تو یک بازی شمرده بشود تا نشان دهنده میزان استمرار و علاقه شما به بازی باشد.
این مقاله پر از اطلاعات ریز و درشت بود، پس پیشنهاد میکنیم حتما در فرصتهای مختلف بهش آن رجوع کنید. دنیای بازیها، سرگرمکننده، جذاب، گاهیبیرحم، گاهی مثل یک معلم آموزنده و گاهی غمگین است.