مقالات بازی رومیزی

انتخاب بهترین پلتفرم بازی: رایانه شخصی، سری Xbox یا PS5؟

ورود به قرن 21 سرآغاز شکوفایی بازی های ویدیویی بود. شکوفایی بازی ها به ویژه ویدیوگیم ها در ابتدای قرن جدید رقابت بزرگی را بین شرکت های تولید کننده کنسول های بازی و رایانه های شخصی شکل داد. جنگ بین این پلتفرم ها روز به روز شدیدتر و داغ تر می‌شد و این رقابت تا همین حالا هم ادامه دارد. حالا با گذشت 23 سال از هزاره جدید، نسل نهم کنسول ها و پلتفرم های بازی در حال رقابت تنگاتنگ برای قبضه کردن بازار هستند. رقابتی که بعید می‌رسد برنده مطلقی داشته باشد. در این پست ما به بررسی بهترین پلتفرم های بازی در آستانه ورود به بلوغ نسل نهم می‌پردازیم. درنهایت هم به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم که بهترین پلتفرم بازی برای هر شخص کدام است.

پلتفرم های پرطرفدار ویدیوگیم

در ابتدا لازم است بدانیم درمورد چه دستگاه‌هایی صحبت می‌کنیم. نسل نهم کنسول ها و پلتفرم های ویدیوگیم چند سالی است آغاز شده و در حال حاضر تنها سونی، مایکروسافت و کامپیوترهای شخصی وارد این نسل شده اند. از طرفی سازنده‌ی پرطرفدارترین کنسول نسل پیش یعنی نینتندو هنوز برنامه دقیقی برای ورود به نسل نهم ارائه نکرده اما انتظار می‌رود که تا آخر سال 2024 نینتندو هم کنسول نسل نهمی خود را معرفی کند.

بنابراین ما در مورد انتخاب بین سه گرینه نسل نهمی حال حاضر صحبت می‌کنیم. درواقع اگر بخواهید به روز عمل کنید باید یک انتخاب نسل نهمی دشته باشید که در حال حاضر از سه حالت خارج نیست؛ یا باید سراغ پلی استیشن 5 بروید که به واسطه عملکرد بینظیر PS4 توجه زیادی را به خود جلب کرده، یا باید سراغ XBOX series بروید که با معرفی گیم پس و دو کنسول قدرتمند با ویژگی های اقتصادی متفاوت نسل نهم را با قدرتمند آغاز کرده یا انتخاب شما باید یک کامپیوتر شخصی باشد که همیشه متعادلترین پلتفرم به حساب می‌آمده اما با معرفی کارت های گرافیک سری RTX انتخاب جذابی برای گیمر ها به حساب می‌آید.

ویژگی های مورد توجه در انتخاب پلتفرم مناسب بازی

حالا باید دید هر پلتفرم چه ویژگی هایی دارد که مخاطب بازی های ویدیویی را مجذوب خود کند. از طرفی این ویژگی‌ها باید پارامترهای تصمیم‌گیری برای ما در انتخاب پلتفرم موردنظر باشد. در این بخش سعی کردم تا عمومی ترین شاخصه ها را برای ارزیابی “وسیله موردنیاز برای بازی های ویدیویی” معرفی کنم.

بودجه

مهمترین مسئله در خرید هر چیزی بویژه برای سرگرمی بودجه ای است که برای آن کار درنظر گرفتید. با توجه به اوضاع قیمت در بازار ایران، درنظر گرفتن هزینه برای خرید یک ابزار سرگرمی علاوه بر اینکه کار نسبتا سختی است، به وسواس زیادی نیاز دارد. بنابراین شما حق هیچگونه اشتباهی در خرید کنسول یا قطعات کامپیوتری ندارید. در حال حاضر شما سه نوع انتخاب می‌توانید داشته باشید. انتخاب اول شما خرید کنسول های میان رده است. مایکروسافت از همان ابتدا کنسول XBOX series s را به عنوان یک کنسول اقتصادی روانه بازار کرد که 200 دلار از نسخه اصلی نسل نهمی XBOX ارزان تر بحساب می‌آید. اخیرا سونی هم که اصل ایده را در PS4 Slim پیاده کرده بود خبر داد که کنسول میان رده خود را روانه بازار می‌کند.

انتخاب دوم شما نسخه اصلی کنسول های XBOX Series X و PS5 است که قیمت نسبتا بالاتری نسبت به کنسول های میان رده دارند. البته که به مراتب امکانات بیشتری از جمله قدرت پردازش محاسباتی و گرافیکی بیشتر و حافظه بیشتر در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در واقع این 200 دلار اختلاف صرف امکانات بیشتری از جمله هارد SSD با ظرفیت دوبرابر می‌شود.

انتخاب سوم اما کلا حال هوای متفاوتی دارد. شما باید به سراغ بستن یک سیستم کامپیوتری قدرتمند برای اجرای بازی های روز بروید. در انتخاب این گزینه هم باز دو راه پیش روی شماست. شما می‌توانید به صورت معمول یک کیس، مانیتور، کیبورد و موس تهیه کنید یا اصلا یک لپ تاپ گیمینگ بخرید! امروزه لپ تاپ های گیمینگ گزینه اقتصادی تری نسبت به کامپیوتر های دسکتاپ هستند.

بازی های انحصاری

خیلی ها هنگام خرید کنسول بازی درگیر اعداد ارقام مربوط به قدرت پردازش، حافظه و کیفیت اسمی دستگاه موردنظر می‌شوند. اما شاید بعد از بودجه ای که در اختیار دارید مهمترین فاکتور در تعیین پلتفرم موردنظر محتواهای انحصاری‌ای هستند که برای کنسول انتخابی شما منتشر می‌شوند. بازی هایی مثل EA FC24، فورتنایت یا کال آف دیوتی ها در حال حاضر برای تمام پلتفرم ها در دسترس هستند. اما چیزی که این پلتفرم ها را از هم جدا می‌کند بازی های انحصاری است.

اینجاست که کاملا مربوط به سلیقه شماست و باید ببینید کدام سری بازی های انحصاری را بیشتر می‌پسندید. آیا شما هوادار بازی هایی مثل Elder Scroll یا Halo هستید یا یک فن افراطی سری بازی های God of War و لست آو آس به شمار می‌آیید. بعد از مشخص شدن بودجه و اعمال سلیقه تکلیف شما در انتخاب پلتفرم تقریبا روشن شده است. البته که این نکته هم قابل ذکر است که امروزه بیشتر بازی های انحصاری به صورت مدت دار انحصاری هستند. عناوینی مثل God of War 2018 که به نوعی شناسنامه سونی است، بعد از گذشت 4 سال برای پلتفرم های مایکروسافت هم عرضه شد.

خدمات و سرویس ها

مسئله ای که این روزها یک رقابت دیگر را بین شرکت های ارائه دهنده کنسول های بازی راه انداخته است، خدماتی است که برای پلتفرم خود تدارک دیده است. پرطرفدارترین این خدمات در حال حاضر XBOX Game Pass و Sony Plus است که علاوه براینکه خدمات Gold که مخصوص آنلاین بازی کردن بازی هاست را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، امکان تجربه یک لیست بلندبالا از بازی های قدیمی و جدید و گاهی حتی پیش از انتشار را به کاربران می‌دهد. در واقع شما بجای اینکه تعدادی بازی را جداگانه خرید کنید، یک اشتراک ماهانه/سالانه می‌گیرید تا عناوین مختلف را تجربه کنید. البته که امکان استفاده از سرویس Game Pass برای کاربران کامپیوتر و ویندوز هم مهیا است.

کاربری

شما وقتی به سراغ خرید پلتفرم های بازی می‌روید، منطقی است که کاربری شما بازی کردن با دستگاه موردنظر است. بنابراین این مسئله تا حدودی حل شده است. اما اگر ملاک های مختلفی مثل قابلیت حمل بالا یا استفاده بدون برق را درنظر داشته باشید، می‌توانید امتیاز بالاتری را به لپ تاپ ها یا نینتدو سوییچ (کنسول نسل هشتمی) دهید. یا در کل اگر کارهای عمومی تری دارید و دستگاه ویندوزی دیگری ندارید می‌توانید سراغ کامپیوتر های شخصی بروید.

قدرت پردازش

آخرین چیزی که باید به آن فکر کنید قدرت پردازش است. وقتی کمپانی تولید کننده بازی و فروشنده کنسول یکی باشد، مجبور است تا بازی را متناسب با سخت افزاری که در دستگاه خود دارد بسازد یا اجازه انتشار آن را دهد. بنابراین تا آخر نسل نباید نگرانی ای از این بابت داشته باشید. بسیاری هستند که عقده دارند با توجه به اینکه کیفیت بازی ها از قدرت سخت افزار ها پیشی گرفته، کنسول ها ممکن است خیلی زود با نسل نهم خداحافظی کنند اما بعید است که کمپانی های تولید کننده پس از مدت کوتاهی کنسول های خود را رها کنند.

بنابراین قدرت پردازش در این سطح چیزی جز عدد و رقم در کنسول ها نیست. در عوض این اعداد و ارقام برای انتخاب یک سیستم کامپیوتری مناسب بازی بسیار اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. از آنجایی که قطعات کامپیوتر را خودتان انتخاب می‌کنید باید توجه داشته باشید که کامپیوتری که تهیه می‌کنید قدرت پردازش کافی برای اجرا کردن بازی های موردنظرتان را داشته باشد.

مقایسه مختصر پلتفرم ها

پلی استیشن 5 (PS5)

کنسول های سونی بعد از موفقیت های قاطع و طولانی سری چهارم به پنجمین نسخه رسید. سونی هنگام تولید این کنسول از بهترین سخت افزار ممکن در زمان خودش استفاده کرده و به بهینه ترین حالت ممکن این سخت افزار را کنار هم قرار داده است. قیمت جهانی پلی استیشن 5 یک قیمت معقول بنظر می‌رسید (توجه کنید قیمت جهانی!) اما تولید محدود آن باعث شد تافروش این دستگاه به بازارهای سیاه هم کشیده شود. طراحی متفاوت این کنسول و انتخاب رنگ سفید و تغییر عمده در طراحی کنترلر آن را با نسل های پیش از خود کاملا متمایز کرد. یکی از مهمترین نکات منفی این سری از پلی استیشن عدم توجه به تولید کنسول اقتصادی علی رغم موفقیت های PS4 Slim بود.

اکس باکس سری اس/اکس (XOBX Series S|X)

مایکروسافت رقابت نسل هشتم را کاملا به سونی واگذار کرد اما نسل نهم را با قدرت هرچه تمام تر آغاز کرد. تولید دو نسخه از اکس باکس سری که هرکدام ویژگی های منحصربفرد خود را داشتند، ارائه سرویس گیمپس و عرضه بازی های به روز و دسترسی به آن‌ها پیش از روز انتشار از خدمات فوق العاده مایکروسافت به شمار می‌آید. از طرفی قابلیت کراس پلتفرم کامل و ارتباط زیاد با PC و استفاده از اشتراک ها به صورت مشترک در رایانه های شخصی و کنسول امتیاز بزرگی برای آن محسوب می‌شد. مایکروسافت حالا درس بزرگی از نسل هشتم گرفته و توجه زیادی را به بازی های انحصاری اختصاص داده است که تا حدودی موفق بوده است. این کمپانی با تدابیر فوق العاده خود توانست رقابتی که در نسل هشتم باخته بود را حداقل به تساوی بکشاند!

کامپیوتر های شخصی (PC)

کامپیوترها در کل یک ابزار کارآمد و پرطرفدار به حساب می‌آید و کمتر جایی پیدا می‌شود که در آن یک کامپیوتر نباشد. علاوه بر کاربرد هایی که این دستگاه در زندگی حرفه ای و روزمره دارد، یک وسیله مناسب برای بازی به حساب می‌آید. کامپیوتر ها به این دلیل وسیله محبوبی برای گیمرها هستند که قابلیت شخصی سازی زیادی، قدرت پردازش بالا و کاربری های متفاوت و از همه مهمتر قابلیت تجربه بازی ها بدون خریدن آنها از حمله مهترین دلایل برای انتخاب کامپیوترها هستند. تنها نکته محدود کننده برای گیمر ها قیمت تمام شده برای خرید یک کامپیوتر است که به مراتب هزینه بالاتری نسبت به کنسول ها دارند. از طرفی بازی های زیادی بر روی Windows وجود دارد که به هیچ عنوان قابل تجربه بر روی هیچ کنسولی نیست. بیشتر بازی های MOBA این ویژگی را دارند.

انتخاب بهترین پلتفرم بازی

در این پست سعی شد تا مهمترین ویژگی های عواملی که در خرید یک دستگاه برای تجربه بازی های ویدیویی لازم است را معرفی شود. این عوامل از جمله بودجه و بازی های انحصاری پلی استیشن یا بازی های انحصاری اکس باکس تاثیر مهمی بر روی انتخاب و خرید شما دارند. هدف ما در این پست اصلا بررسی خود کنسول ها یا مقایسه آن ها با کامپیوتر نبود، صرفا هدف این بود تا پارامترهایی معرفی شوند که تصمیم گیری را برای انتخاب بهترین پلتفرم بازی مناسب خودتان را راحت تر کنند.

آرین مختاری

گیمری که سرنوشت، اونو «فیزیک پیشه» و شیفته فیزیک کرده. دانشجویی که استرسش برای فوتبال بین منچستریونایتد و بیرمنگام بیشتر از امتحان و درسشه! برای آیوی که مثل فرزندمون میمونه مینویسم و امیدوارم سریعتر به بلوغ برسه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا