بازی آنلاین چندنفرهبازی کامپیوتری

بالاخره CS2

مدتی می‌شود که دوباره کمپانی ولو (Valve) به عنوان صاحب امتیاز پلتفرم فوق العاده استیم و بازی محبوب کانتر استرایک، به سر طرفداران این سری بازی منت گذاشته و نسخه جدیدی از کانتر استرایک را منتشرکرده است. هیچ ویدیوگیمری نیست که این بازی را نشناسد و تجربه نکرده باشد. علی الخصوص نسخه 1.6 بازی که عمده خاطرات کودکی و نوجوانی گیمرهای قدیمی ایرانی از دسته جمعی تجربه کردن این بازی است. به مناسبت انتشار نسخه جدید از این سری بازی نگاهی مختصر به تاریخچه آن داریم و سپس به بررسی اولیه نسخه جدید می‌پردازیم.

کانتر استرایک 1.6؛ نوستالژی خالص!

در همان ابتدای دهه 80 شمسی، همزمان با انفجار تکنولوژی در ایران، بازی counter strike 1.6 وارد دنیای گیمرهای کم تجربه ایران شد و خیلی زود شد تبدیل به اصلی ترین سرگرمی و موردبحت ترین عنوان بین گیمرها به‌ویژه در گیمنت ها. این بازی که با انجین GoldSrs توسعه یافته بود، برخلاف گیم های مدرن تری که فیزیک و گرافیک بهتری داشتند، فقط میتوانست مکانیک بازی رو به بهترین شکل ممکن ارائه کند. این موتور گرافیکی از روی Quake engine  اصطلاحا modify  یا بشدت اصلاح و توسعه یافته بود که شرکت id Software  آن را طراحی کرده بود.

بازی آنقدر از نظر مکانیزم قوی بود که به سرعت تمام ضعف های گرافیکی را به حاشیه برد. از طرفی قابلیت چندنفره بازی کردن کانتر به قدری جذاب بود که نمی‌شد بازی را رها کرد و به کارهای دیگری رسید. مخصوصا وقتی با جمعی از دوستان نزدیکتان در یک گیم نت جمع شده بودید!

CS: Condition Zero(2004)

4 سال بعد، نسخه بعدی بازی با نام Counter Strike:Condition Zero(2004) توسط Valve عرضه شد که تفاوت خاصی با نسخه قبلی نداشت به جز یک مورد؛ اضافه شدن نسخه campaign یا حالت داستانی که معمولا مجموعه ای از مراحل برای رسیدن به یک هدف مشخص رو شامل می‌شود که در این نسخه، تک نفره بود. این بازی زیاد با استقبال خوبی مواجه نشد مخصوصا که بازی هایی مثل GTA:SAN ANDREAS و NEED FOR SPEED:UNDERGROUND در همان زمان در حال تسخیر بازار بودند.

CS:Source

پس از شکست در نسخه Condition Zero، در همان سال Valve  تصمیم گرفت تغییرات گسترده‌ای را روی انجین GoldSrs خود ایجاد کند تا به نوعی کانتر استرایک را از ابتدا بسازد. نتیجه این تغییرات انقلابی در حرکت، فیزیک، ویژگی های بصری و افکت های صوتی در دنیای بازی شد. در واقع کانتر استرایک سورس، اولین بازی ای بود که روی انجین جدید Source اجرا میشد و عملکردش روی ادامه حیات اون موتور گرافیکی بسیار تاثیر گذار بود. خبر خوب این بود که موتور عملکرد بسیار خوبی از خودش بجا گذاشت و این موضوع باعث شهرت خاصی برای Source engine شد.
با همین موتور گرافیکی، بازی های بعدی بینظیر و خاطره انگیز بعدی استدیوی Valve از جمله Left For Dead و Dota ساخته شد. همچنین ساخت بازی های پرقابلیتی مثل Gary’s mod ممکن و بازیسازی Valve وارد مرحله جدیدی شد.

CS:GO

حالا وقت این بود که Valve تمام هنر خود را همراه با تجربیاتی که از نسخه‌های قبلی کسب کرده را پیاده سازی کند. سری کانتر تا اینجا آنقدر خوب بود که بنظر می‌آمد دیگر چیزی بجز بهبود های گرافیکی برای آن لازم نیست. اما سازنده های بازی هنوز توت فرنگی خوشمزه روی کیک را رو نکرده بود! در سال 2012 یکی از محبوب ترین بازی های اول شخص پلتفرم PC یعنی Counter-Strike: Global offensive  روی استیم معرفی شد. این بازی تمام فاکتورها را برای تبدیل شدن به بهترین بازی تکتیکال شوتر 5 نفره در خود جمع کرده بود. این فکتورها شامل گرافیک توسعه یافته، فیزیک ارتقا یافته، مکانیک گیم اصلاح شده و مدل های کارکتری ارتقا یافته که به لطف Source engine تجربه نرم و روان رو به بازیکن ارائه می‌داد. علاوه بر این اتفاقات و تغییرات خوب، هیچ رقیب دیگری در حد و اندازه های CSGO تا آن زمان قد علم نکرده بود.


  حمایت پلیرها از عنوان CSGO و پشتیبانی همه جوره‌ی  Valve باعث شد که این بازی به بهترین بازی شوتر تکتیکال اول شخص تبدیل شود. طبق اطلاعات سایت estimate در سال 2021 توانست چیزی حدود 1 بیلیون دلار امریکا درآمد کسب کند. این بازی برخلاف مشکلاتی که مرتبط با اینترنت می‌شوند و تقریبا اکثر بازی ها به دنبال بهبود آن هستند و همچنین وجود اسکریپت های تقلب (Cheat) که هردو باعث فاصله گرفتن پلیرهای حرفه ای از این بازی می‌شد، در ماه می 2023 این بازی توانست آمار عجیب و غریب 2 میلیون پلیر همزمان و آنلاین رو در استیم ثبت کند!

کانتر استرایک 2 (CS2)؛ تبل توخالی Valve

بعد از کلی انتظار، بالاخره استیم بازی CS2، تحت عنوان بازی جدیدی در تاریخ 27  سپتامبر 2023 عرضه کرد که تا به الان هم کلی حاشیه داشته است.
این بازی با انجین بهبود یافته Source 2 توسعه یافته و به رایگان در استیم برای دانلود و بازی عرضه شده است. این بازی هم مثل CSGO با خرید پرایم به قیمت 14.99$ دلار یا در ریجن ترکیه به قیمت 394,95 لیر امکانات اصلی بازی را مثل دریافت رنک و دریافت جوایز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

البته که این بازی کم عیب و ایراد نبوده و تا به حال باگ های زیادی را تجربه کرده است. ولو هم سعی کرده با آپدیت‌های به موقع از بروز نارضایتی های بزرگ جلوگیری کند که تاحدی موفق بوده‌است.

با وجود پشتیبانی به موقع و بهبود هایی در بازی، اما بنظر می‌رسد عرضه بازی آنطور که انتظار می‌رفت موفقیت آمیز نبوده است. طبق آمار، از زمان انتشار این بازی تا به امروز، به طور میانگین حدود 894 هزار نفر پلیر داشته که در همین مدت زمان نسبت به ماه قبل، چیزی نزدیک به 81 هزار بازیکن رو از دست داده!

تغییرات CS2  نسبت به CSGO

مکانیک smoke grenade

نحوه پاپ شدن اسموک، نمایش آن در تصویر بازیکن تغییر و بهبود یافته است، در واقع مشابه بازی R6S شده است. همچنین در صورت تیر زدن در اسموک، به اندازه گلوله، قسمتی از اسموک نمایان میشود که همین موضوع برای زمانی که Nade یا نارنجک در اسموک پرت کنید هم صادق است.

نورپردازی و مپ ها

به لطف انجین جدید و بهبود یافته، خیلی از مپ ها ریورک یا بازطراحی شدن و سیستم نورپردازی اون ها هم تغییر کرده است، مثل مپ inferno  و Overpass.

سرور ها

در CS2 از سیستم بهبود یافته Sub-Tick architecture استفاده میشود که توضیح ساده اش اینگونه تعریف میشود که بازی برا هر action یا اتفاق داخل بازی، غیر از اینکه اون فعالیت رو با سرعت 64 بار در ثانیه بروزرسانی میکند، بلکه خود زمان اون فعالیت و اتفاق رو هم از همه پلیرای داخل بازی جمع میکند و مجددا اپدیت میشود که مسلما به گان پلی کمک میکند، چیز بیشتری که قرار بوده اتفاق بیوفتد ولی طبق گفته بازیکن های حرفه ای بازی هنوز یا اتفاق نیوفتاده یا اون حس رو ایجاد نمیکند، اپدیت شدن اتفاقات بازی با سرعت 128 بار در ثانیه است. امیدوارم در ادامه اون رو ببینیم.

بهبود بصری و UI

جلوه های بصری، Texture quality، UI، گرافیک تفنگ ها و شخصیت ها، گرافیک Equipment ها و … به لطف موتور پردازشی جدید به اصطلاح گرون و جدید شدن.

تجربه شخصی

من خودم به شخص برا CS2  خیلی ذوق و امید داشتم، ولی اگه از مورد 1 یعنی لانچ یا همون عرضه عمومی بازی و اخبارش شروع کنیم بنظرم خود استیم ضربه زیادی به هایپ یا داغ بودن عرضه بازی کرد به چند دلیل :

مدیریت نکردن میزان شایع و اخبار موثق ; در واقع میشه گفت هیچ اخبار درستی از زمان عرضه رسمی منتشر نشد که خب بنظرم انقدری این موضوع عمیق شد که به گم شدن خبر عرضه این بازی رسید.
2- اهمیت ندادن به عرضه جهانی : این بازی در حدود ساعت 5 صبح به وقت ایران عرضه شد ! که در واقع نشون دهنده اینه که ساعت انتشار تنها برای بازیکن های امریکای شمالی اهمیت داشت.
3- همزمان شدن انتشار بازی با شروع سال تحصیلی.

تجربه هر شخص از بازی های شوتر در نگاه اول میتونه نسبت به میزان تاکسیک بودن کامیونیتی و میزان cheater ها یا متقلب های بازی فرق کنه، که اگر شما prime نخرید در واقع با خورد شدن اعصاب خودتون خیلی مشکلی ندارید. این میتونه یک مشکل باشه که حالا با توجه به fanbase بزرگ کانتر استرایک خیلی بهش پرداخته نشده، که بازیکنی که شاید خیلی زمان زیادی رو برای این بازی نخواهد بذارد و هزینه حدودا 800 هزار تومنی خیلی براش توجیه پیدا نکنه، خیلی لذت زیادی از بازی نخواهد برد.
مورد دیگه این هست که باگ های زیاد این بازی از زمان انتشار + مشکلات کانکشنی شمارو ممکنه یکم یاد انتشار اولیه بازی هایی مثل Battlefield 2042, Cyberpunk 2077 بیاندازد و ناامید بشوید، اما خب به هرحال نه مثل اون بازی ها اوضاع خراب نیست و نه استیم میگذارد یکی از پر درامد ترین بازی هایش به لطف مارکت اسکین و نایف اش، زیر سایه این مشکلات قرار بگیرد.

سخن پایانی

 در نهایت اگر علاقمند به بازی های Tactical shooter اول شخص باشید، با هدف اینجور بازی ها که برخلاف بازی هایی مثل COD، که خیلی وقت ها تاکتیک > گان فایت هست آشنا باشید و همچنین 800 هزار تومن پول برای خرید پرایم براتون مقدور باشه، شما از این بازی لذت خواهید برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا