چند سالی میشود که نام بازی Children of Morta به عنوان یک بازی خوش ساخت ایرانی سر زبان ها افتادهاست. بازی ای که در ژانر اکشن – نقش آفرینی حرف های زیادی را برای گفتن داشتهاست. کیفیت ساخت بالای این بازی (چه از نظر طراحی های گرافیکی و چه از نظر گیمپلی) باعث شد تا ما به عنواین یک رسانه فعال در حوزه بازی و سرگرمی به سراغ یکی از افراد تیم سازنده بازی برویم. در این مقاله با مصاحبه آیوی گیم با آروین گروسی نژاد، آرتیست و انیماتور بازی Children of Morta همراه باشید.
بخش اول: معرفی آرتیست بازی Children of Morta – آروین گروسی نژاد
سلام. آروین گروسی نژاد هستم. کارشناسی نرم افزار در دانشگاه خواجه نصیر خوندم و انیماتور در حوزه بازی سازی هستم. در پروژه های bloody streets (خیابان های خونین) و children of morta (فرزندان مورتا) کاراکتر انیماتور بودم.
بخش دوم: سوالات عمومی درباره بازی های ویدیویی
- از کی با بازیهای ویدیویی آشنا شدید؟
از ۵ سالگی به بازی ها علاقه مند شدم.
- اسم چند تا از بازیهای مورد علاقتون رو بفرمایید.
بازی های خوب زیادی وجود دارند و خیلی هاشون مورد علاقه من هستن. اما چندتا رو اگر بخوام نام ببرم:
The last of us – Resident evil – Dark souls – God of War – Prince of Persia – DMC – Dark siders – Final fantasy – Stray – Tunic – Inside – Machinarium – The Binding of Isaac
- از کی طراحی گرافیکی رو شروع کردید؟ آیا از همان ابتدا هدف شما طراحی گرافیکی برای بازی های ویدیویی بود؟
خیر از ابتدا من عاشق انیمیشن بودن و فکر میکردم در جوانی و بزرگسالی انیمیشن های سینمایی کار کنم. در دوران کودکی و نوجوانی طراحی و نقاشی تفریح ام بود. در دوران راهنمایی و دبیرستان به این فکر میکردم شاید یک روزی بازی بسازم اما در حد یک فکر بود چون در اون زمان تمام انرژی و فکر ماها درگیر درس خواندن و قبول شدن در یک دانشگاه خوب بود. با اینکه آرزو داشتم به دانشگاه هنر برم، اما نهایتا به دلنشگاه فنی رفتم.
در دوران دانشگاه به صورت جدی تر و حرفه ای تر به طراحی پرداختم. چند سالی طول کشید تا به حد قابل قبولی برسم. در عین حال در دانشگاه چند نفر از هم دوره ای هام میخواستن بازی بسازن و چون میدونستن من طراحی میکنم، ازم خواستن به عنوان آرتیست تیمشون باهاشون همکاری کنم. از اونجا شد که کلا عاشق game production شدم و تا به امروز در این زمینه فعالیت میکنم.
- در بین کارهایی که شما طراحی کردید، پیکسل آرت جایگاه ویژه ای دارد. کمی درمورد این نوع طراحی توضیح بدید.
البته طراحی یا به نوعی concept art بازی فرزندان مورتا به عهده ی آقای سهیل ضرغامی دوست و همکارم بود. ایشون دنیای فرزندان مورتا رو طراحی کردن. البته من هم با هم فکری و sketch زدن ایده هایی به ایشون میدادم. کلا در یک تیم مستقل کارها به این نحو انجام میشه. همه با هم همفکری کار میکنیم و همه به هم فیدبک میدن تا نتیجه نهایی عالی بشه.
پیکسل آرت استایل خیلی جذابی هست. برای گیمر های قدیمی مثل ما نوستالژیه و برای گیمر های نسل جدید هم یک سبک چشم نواز. البته انتخاب استایل پیکسل آرت برای تولید بازی خوبی ها و بدی ها، آسانی ها و سختی های خودش رو هم داره و در واقع چالش های جدیدی برای آرتیست ها بوجود میاره. اما اگر این چالش ها رو پشت سر بگذاریم به دنیایی از زیبایی های توصیف ناپذیر میرسیم.
بخش سوم: سرگذشت طراحی بازی Children of Morta
همانطور که میدونید سازندهی بازی فرزندان مورتا استودیوی ایرانی Dead Mage است. این استودیو در ایران بیشتر با بازی مشهور گرشاسب شناخته میشود. در این بخش از آقای آروین گروسی نژاد در رابطه با همکاری در قالب این تیم برای طراحی بازی Children of Morta پرسیدیم.
- چطور وارد تیم Dead Mage برای ساخت بازی Children of Morta شدید؟
سال ۱۳۹۲ بعد از اتمام کارشناسی با تیم دانشگاهی ای که داشتیم، دنبال محل ای برای کار بودیم. یکی از اعضامون آقای شروین رحیمی راد در اون زمان به صورت پاره وقت در dead mage کار میکرد و پیشنهاد داد ایده بازی بعدی ای که میخواییم بسازیم رو ببریم فن افزار و با آقای فصیحی مطرح کنیم و ببینیم اگر دوست داشتن اسپانسر ما بشن.
آقای فصیحی هم لطف کردن و به ما فضای کار دادن و از اون زمان تا به حال در dead mage مشغول به کار هستم.
- بین طرح های اولیه و طرح نهایی شما چقدر تفاوت بود؟
خیلی زیاد! در ابتدا ایده خانواده وجود نداشت. کاراکتر ها مختلف و با پیشزمینه های متفاوتی بودن. ایده خانواده کم کم شکل گرفت و در چند مرحله تغییر کرد تا به این چیزی رسید که میبینید. کلا درتولید بازی مستقل در گذر زمان خیلی چیز ها عوض میشه.
- چه چالشهایی در طراحی این بازی داشتید؟
پیکسل آرت خودش چالش بود و اینکه در سایز کوچک ما بتونیم محیط و کاراکتر ها رو به خوبی در بیاریم و انیمیت کنیم تا حس و حال خوبی داشته باشند سخت بود و کار زیادی برد.
معمولا تیم های کوچیک سبک پیکسل آرت رو برای این انتخاب میکنن که هزینه تولید انیمیشن ها بیاد پایین. اما کاراکتر های ما به قدری بزرگ بودن که گاها فرایند تولید انیمیشن مانند تولید انیمیشن های high resolution بود که وقت و انرژی زیادی میگرفت.
چالش بعدی خانواده پر جمعیتی بود که Bergson ها داشتن. چون بازی ما پر از اتفاقات داستانی و کاتسین های مختلف بود، مجبور بودیم در بیشتر این کاتسین ها همه ی کاراکتر ها رو انیمیت کنیم که کار رو برای ما سخت میکرد.
چالش دیگه زمان زیادی بود که مشغول تولید بازی بودیم. در طول ۷ سال کار مسلما کیفیت کارهایی که در سال اول انجام شده متفاوت از کارهایی که در سال سوم و چهارم انجام میشه است. برای همین بارها ما انیمیشن ها و محیط ها رو دوباره از نو کار میکردیم تا کیفیت کلی کار یکسان و منظم باشه و این خیلی از ما وقت و انرژی برد.
- درباره کار با تیم Dead Mage در قالب ساخت بازی Children of Morta چه نظری دارید؟
فن افزار یا dead mage خانواده دوم منه. بدون کمک ها، اندیشه ها و بلند نگری های آقای امیر حسین فصیحی نمیتوانستیم جایگاهی که الان داریم رو داشته باشیم. ایشون بی شک تاثیر گذار ترین فرد در بازی سازی ایران هستند. همچنین بدون تلاش ها و انگیزه های تک تک بچه ها این بازی تولید نمیشد. همه ی بچه های dead mage با صداقت و دلسوزی برای تولید بازی خوب تلاش میکنند و مفتخرم جزوی از این خانواده هستم.
- چه افرادی در طراحی و تولید این بازی کمک دست شما بودند؟ ( از چه کسانی میخواید تشکر کنید.)
در حقیقت در زمان تولید بازی من و آقای ضرغامی کمک دستی نداشتیم. ایشون محیط ها و کاراکتر ها رو طراحی میکردن، من هم انیمیشن رو میزدم. چند نفری به صورت تستی برای کمک به کارهای انیمیشن به ما اضافه شدن اما باهاشون به نتیجه نرسیدیم و در نهایت خودم کل کار رو انجام دادم.
برای یکی از update های بازی خانم نعیمه پاک نیت به ما اضافه شدن و میخوام از ایشون تشکر کنم. ایشون پیکسل آرتیست و انیماتور خیلی خوب و موفقی هستن. حتما کارهاشون رو ببینید.
در بخش UI از اسفندیارحاج اسد اللهی تشکر میکنم که مدتی با ما بود و از عرفان ملک محمدی که تا انتهای پروژه UI بازی رو طراحی و اجرا کرد.
همچنین در بخش VFX آقای امین ایزدیان خیلی کمکمون کردن و همچنین آقای سروش عباسیان که VFX های نهایی رو در آوردند.
بخش چهارم: توصیه آرتیست بازی Children of Morta برای تازه کارها
- به عنوان کسی که در طراحی گرافیکی یک بازی تحسین شده نقش زیادی داشتید، چه توصیه ای برای افرادی که در ابتدای راه هستند دارید؟
چه در بحث انیمیشن و چه در بحث کانسپت و طراحی محیط و کاراکتر، هر آرتیستی (در این زمینه ها) باید توانایی طراحی خوبی داشته باشه. پس زمان بگذارید و طراحی روی کاغذ تمرین کنید. برای وارد شدن به صنعت عجله نکنید. با قدرت وارد بشید.
- برای اینکه یه نفر وارد فضای طراحی بشه باید چیکار کنه؟ مطالعه، تجربه بازی و …
مهمترین فاکتور تمرین و تجربه است. مطالعه به صورت مجزا نتیجه ای بوجود نمیاره. باید قلم رو به کاغذ زد و بارها و بارها کشید و شکست خورد.
منابع زیادی برای تمرین طراحی وجود دارن. از کلاس ها و کلوپ های طراحی ای که در محل زندگیمون پیدا میشه تا course ها و ویدیو های آنلاین ای که در youtube و اینترنت پیدا میشه.
بخش پنجم: آینده مسیر آرتیست بازی Children of Morta
- برنامه شما به عنوان آرتیست بازی Children of Morta برای بازیهای بعدیتون چیه؟
در حال حاضر روی یک بازی جدید کار میکنیم که به تازگی هم معرفی شده. این بازی نسخه دوم بازی wizard of legend هستش که توسط Humble Games در سال آینده منتشر میشه.
- آرزوتون برای فضای ویدیوگیم و طراحی گرافیکی ایران چیه؟
آرزو دارم کیفیت تولید بازی در ایران پیشرفت کنه. این مستلزم جدیت و تلاش تیم ها برای تولید یک بازی خوبه. به کم نباید قانع شد و همیشه باید خودمون رو به چالش بکشیم و سراغ ایده های جدید و تکنولوژی های بالاتر بریم.
بخش ششم: نظر آرتیست بازی Children of Morta درباره آیوی گیم
از آیوی گیم ممنونم که این فرصت رو به من داد تا تجربیاتم رو با بازی سازان و بازی بازان به اشتراک بذارم به این امید که بازی سازی در ایران رشد کنه و بتونیم بازی های بیشتری با کیفیت جهانی تولید کنیم و برای کشورمان افتخار بیافرینیم.
سخن پایانی
رسانه آیوی گیم، از تیم Dead Mage بابت همکاری و معرفی آقای آروین گروسی نژاد برای مصاحبه و گپ و گفت با این مجله کمال تشکر را دارد و برای این استدیوی با پتانسیل آرزوی موفقیت میکند. همچنین آرزوی پیشرفت و موفقیت روز افزون برای آروین گروسی نژاد عزیز را داریم.
نظر شما مخاطبان آیوی گیم در رابطه با بازی Children of Morta چیست؟ بنظرتون بازی های ایرانی در چه جایگاهی قرار دارند و چه سازندگان دیگری رو میشناسید که در بازی های با کیفیتی تولید میکنند؟