تولید یک بازی رومیزی نقش های مختلفی را درگیر می کند. از طراح بازی رومیزی یا بردگیم دیزاینر (Boardgame Designer) گرفته تا توسعه دهنده، تصویرساز، گرافیست، ناشر، تولید کننده و … . در ادامه به معرفی دقیق تر نقش های مهم در طراحی بازی رومیزی خواهیم پرداخت.
قبل از شروع لازم است ذکر کنم:
که حضور یا عدم حضور هر نقش در تیم طراحی، وابستگی مستقیم به جنس و سبک بازی رومیزی یا ایدهای دارد که در پروسه طراحی است. ممکن است یک بازی به دو نقش نیاز داشته باشد و یک بازی به شش نقش.
طراح بازی رومیزی (Board Game Designer)
در مقاله بازی رومیزی ایرانی، مختصرا به این امر اشاره شد که نقش طراح (Designer) در بازی رومیزی، به معنای چیست. در واقع طراح بازی فردی است که ایده اولیه بازی را گرفته و با استفاده از مکانیزم ها و دینامیک های بازی رومیزی، آن ایده را به یک بازی رومیزی اولیه یا نسخه پروتوتایپ (Prototype) تبدیل می کند.
ایده اولیه بازی رومیزی می تواند از خود طراح نباشد؛ اما به محض اینکه حداقل کاری روی یک ایده انجام می شود تا آن را از یک داستان و قصه انتزاعی صرف به بازی تبدیل کند، نقش طراح نقش حیاتی است. عمدتا طراحان بازی های مختلف ایده پردازان آن هم هستند. پس می توان طراح بازی رومیزی و ایده پرداز آن را هم تراز دانست. توجه کنید که طراحی بازی می تواند کار یک نفر، یا یک تیم باشد.
بعد از طراح یا ایده پردازی، نقش توسعه دهنده مهم می شود.
اطلاعاتی که طراح بازی رومیزی باید داشته باشد
در حالت کلی طراح بازی باید حداقل در دو حوزه اطلاعات پایه داشته باشد:
- اول چیزی که طراح باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد، اطلاعات پایه ساختاری بازی های رومیزی یا بردگیم هاست. مثلا مکانیزم های بازی رومیزی، دینامیک ها و اصول طراحی قوانین بازی، قطعات و المان های بازی رومیزی و …
- دومین چیزی که هر طراح باید نسبت به آن حتی بیشتر از مورد اول آگاهی داشته باشد، اطلاعات درباره مخاطب بازی است. اینکه بداند برای چه کسی بازی اش را طراحی می کند؟ مخاطب هدف چه اندازه آشنا به بردگیم است؟ چه اندازه می تواند بازی ای که طراحی می کند را سنگین کند؟
اگر به طراحی بازی علاقه مند هستید و می خواهید اطلاعات بیشتری از آن کسب کنید مقالات آموزش طراحی بازی آیوی گیم را ببینید.
توسعه دهنده بازی (Developer)
توسعه دهنده بازی رومیزی یا دولوپر بازی رومیزی فردی است که در بعد از بسته شدن استخوان بندی اولیه بازی (و حتی گاها انتشار بازی)، در کنار طراح بازی قرار گرفته و برای بهتر شدن بازی و ارتقای آن، تغییرات مثبتی در قوانین، فرآیند ها، مکانیزم ها و دینامیک ها، داستان، تصویر سازی و هویت بصری و … طراحی می کند.
نقش توسعه دهنده بازی یک نقش لزوما مستقل نیست و عمدتا طراح یک بازی رومیزی، توسعه دهنده آن هم می باشد.
ورود توسعه دهنده بازی به فرآیند طراحی
توسعه دهنده بازی می تواند در ابتدای فرآیند طراحی، وارد تیم شود و یا بعد از انتشار بازی و با هدف بهینه سازی آن برای نسخه های بعدی. مدل دیگر زمانی است که بازی برای تولید به زبان های مختلف ترجمه یا بازگردانی می شود. در این صورت توسعه دهنده برای بهینه سازی بازی اصلی برای مخاطب جدید، وارد فرآیند تغییر و تحولی خود می شود.
اطلاعاتی که توسعه دهنده بازی باید داشته باشد
توسعه دهنده بازی فردی است که بازی را به نسخه بهتری تبدیل می کند هم بهینه شده برای با بازار هدف و مخاطبین اصلی بازی باشد. این امر نیازمند عمق جدی تر و بیشتری از اطلاعات است. پس در واقع توسعه دهنده بازی اطلاعاتی شبیه به طراح بازی دارد، با این تفاوت که عمق اطلاعات باید بیشتر و شناخت مفاهیم عمیق تر باشد.
تصویرساز بازی (Artist)
نقش دیگر و مهمی که عملا بازی رومیزی را از یک سری قوانین خشک، به یک اثر هنری تبدیل می کند، تصویر ساز بازی است. تصویرساز، آرتیست یا طراح آرت فردی است که نقاشی های یک بازی رومیزی را می کشد.
از طراحی نقشه و طرح روی قطعات بازی گرفته تا طراحی شخصیت ها، آیتم ها، جعبه و دفترچه بازی. طراحی و خلق هر نوع المان بصری در یک بازی رومیزی، بر عهده تصویرساز آن بازی است.
سبک طراحی یا آرت استایل (Art Style) یک بازی رومیزی، وابسته به داستان، سناریو، تم و ماهیت بازی است. برخی بازی ها با استایل یا سبک دو بعدی و تخت طراحی می شوند، برخی سه بعدی و سنگین، برخی رئال، برخی فانتزی و … .
مشابه همه نقش های دیگر، تصویرساز بازی هم خود می تواند طراح یا توسعه دهنده باشد.
مهارت تصویرسازی بازی رومیزی
طراحی آرت (Art Design) یا تصویر سازی (Illustration) در حالت کلی نیازمند مهارت نقاشی و طراحی می باشد که حاصل سالیان سال تلاش و تمرین می باشد.
تصویرسازی بازی رومیزی توسط هر طراح یا آرتیستی قابل انجام است، به شرطی که شناخت جزئی از بازی های رومیزی و طراحی برای بازی های رومیزی از سوی تصویرساز وجود داشته باشد.
گرافیست (Graphic Designer)
گرافیست یا طراح گرافیک بازی رومیزی نقشی مشابه تصویر ساز یا آرتیست دارد، با این تفاوت که آنچه بر عهده وی است بیشتر از جنس طراحی قطعات از نظر ساختاری و هندسی، جایگیری و جایگذاری المان های و مفاهیم بازی (مثل نقشه، کارت ها، توکن ها و …)، فونت و تایپوگرافی دفترچه، اسم بازی و قطعات بازی، طراحی لوگو تایپ برای بازی و … می باشد.
طراح گرافیک یک بازی رومیزی فردی است که باید هویت بصری (UI) و تجربه کاربری (UX) قطعات و اجزای بازی را طراحی و بهینه کند. گاها گرافیست یک بازی، کار تصویر سازی آن را هم انجام می دهد.
مهارت طراحی گرافیکی بازی رومیزی
مشابه آرت، طراحی گرافیک برای بازی رومیزی هم نیامند مهارت طراحی گرافیک مستقل است. البته گرافیک دیزاینر بازی به دلیل اینکه مسئول طراحی تجربه کاربری (UX) بازی است، باید شناخت عمیق تری نسبت به تصویرساز بازی، از بازی های رومیزی و بردگیم ها داشته باشد.
ناشر (Publisher) و تولید کننده (Producer)
ناشر بازی رومیزی، کسی است که فایل های طراحی شده توسط آرتیست و گرافیست را گرفته و به کمک تولید کننده (Producer)، بازی را تولید می کند.
در واقع ناشر بازی رومیزی برندی است که لوگو آن پشت جعبه بازی می خورد و تولید کننده چاپخانه، کارگاه یا کارخانه ای است که بازی را چاپ می کند؛ که البته این دو نقش می توانند یکی باشند. یعنی خود ناشر می تواند چاپخانه داشته و کار تولید را هم انجام دهد.
پلی تستر (Play-tester)
پلی تستر یکی از نقش های کلیدی و اساسی در فرآیند طراحی بازی است. پلی تستر بازی رومیزی در واقع فردی آگاه به بازی های رومیزی و مفاهیم حاکم بر آنها، مثل مکانیزم و دینامیک و …، که بازی را تست می کند و می تواند در راستای یافتن مشکلات بازی، باگ ها، و خلاء ها و رفع آنها پیشنهادات مهمی به طراح یا توسعه دهنده بدهد. فرآیند تست بازی به پلی تستینگ (Playtesting) معروف است.
پلی تستر می تواند، متناسب با نوع بازی، از دو نفر تا ده ها نفر باشد. یعنی ممکن است طراح بازی تصمیم بگیرد بازی خود را با یک جمع محدود 4 نفره به تعداد دفعات بالا تست کند، یا با ده ها نفر.
طراحی بازی، آموختنی یا تجربی؟
طراحی بازی مثل بسیاری از زمینه های نوپای حوزه طراحی و خلق، با این سوال مواجه است که “آیا طراحی بازی هنری است که تجربی بوده و نیاز جدی به مطالعه عمیق ندارد یا علمی تثبیت شده است به این معنی که برای طراحی یک بازی رومیزی باید حتما کتاب بخوانیم و مطالعه کنیم و … ؟”
واقعیت این است که این صنعت و شاخه از طراحی به قدری نوپا می باشد که ترکیبی است هردو جمله بالاست. البته با گرایش بیشتر به سمت تجربی و هنری بودن.
یعنی شما برای طراحی یک بازی رومیزی، لازم است اطلاعات معقولی از بازی های رومیزی داشته باشید، اما نیازی نیست حتما و لزوما کتاب بخوانید و تئوری های سنگین یاد بگیرید. در واقع طراحی بازی یک فرآیند تجربی است که اصول کلی و سطحی خود را دارد.
می توانید ببینید: 5 کتاب طراحی بازی که هر کسی باید بخواند!
پاسخ به سوالات متداول
طراح بازی رومیزی کیست؟
از کجا طراحی بازی رومیزی را شروع کنیم؟
یک بازی رومیزی چگونه طراحی می شود؟
لینک های مفید
- آشنایی با بازی های رومیزی مختلف | آیوی گیم
- طراحان بازی رومیزی ایرانی | آیوی گیم
- مقاله شروع طراحی بازی رومیزی | آیوی گیم
- وبسایت های مهم برای یادگیری طراحی بازی رومیزی | آیوی گیم
سپاس از مقاله خوبتان
ممنون از زمانی که برای مطالعه گذاشتید