ایکس باکسبازی کامپیوتریبازی کنسولیپلی استیشنمعرفی بازی ویدیوییمقالات بازی ویدیویی

بهترین بازی سال 2022 از نگاه آیوی گیم

در این پست به بررسی مقایسه ای بازی های بزرگ سال 2022 می پردازیم تا از بین آنها بهترین بازی سال را معرفی کنیم. سال 2022 برخلاف سال گذشته سال بهتری برای علاقه مندان به صنعت ویدیوگیم بود. در این سال بازی های بزرگ و مورد انتظاری منتشر شدند، علاوه بر آن تعدادی از بازی هایی که تصور می شد منتشر شوند تاخیر خوردند و انتشار آنها به زمان دیگری موکول شد.

از جمله این بازی ها می توان به Hogwarts Legacy که انتشار آن به ماه دوم سال 2023 و نسخه جدید The Legend of Zelda که انتشار آن به سال 2023 موکول شده، اشاره کرد. با این حال هم همچنان بازی های بزرگی در سال 2022 منتشر شدند که ارزش تجربه چندباره را دارند.

عرضه بازی های با کیفیت در این سال باعث جذاب تر شدن رقابت ها بر سر جایزه بهترین بازی سال هم شده است. چیزی که در چند سال گذشته به ویژه سال گذشته شاهد آن نبودیم. از طرفی کاندیدا های مراسم Game Awards هم هفته پیش اعلام شدند و نامزد های بخش اصلی آن همان عنوان های مورد انتظار همه علاقه مندان ویدیوگیم بود. در بخش جایزه اصلی بازی های زیر نامزد شدند:

  • A Plague Tale: Requiem (Asobo Studio/Focus Entertainment)
  • Elden Ring (FromSoftware/Bandai Namco)
  • God of War Ragnarok (Sony Santa Monica/SIE)
  • Horizon Forbidden West (Guerrilla Games/SIE)
  • Stray (BlueTwelve Studio/Annapurna)
  • Xenoblade Chronicles 3 (Monolith Soft/Nintendo)

با اولین نگاه به لیست بهترین بازی های سال به خوبی می توان به این نکته پی برد که چه رقابت سختی بین عناوین برای تصاحب کردن جایزه بهترین بازی سال در جریان است. در ادامه به معرفی مختصر هر بازی می پردازیم:

A Plague Tale: Requiem

بازی A Plague Tale: Requiem یک بازی در سبک ترسناک، بقا و اکشن ادوچر است که توسط Asobo Studio تولید و توسط Focus Entertainment منتشر شده است. این بازی در ادامه نسخه قبلی بازی (A Plague Tale: Innocence) است. در این بازی Amicia و Hugo باید به دنبال دارویی برای شکستن طلسم Black Plague در جنوب فرانسه بگردند.

Elden Ring

بازی Elden Ring نه تنها یکی از بهترین بازی های سال است، بلکه می توان گفت از بهترین بازی های تمام تاریخ بازی های ویدیویی است. ساخته جدید میازاکی شما را به یک دنیای بزرگ و ناتمام از اتفاقات هیجان انگیز و چالش برانگیز می برد. این بازی نقش آفرینی درباره حلقه شکسته ی ملکه ای است که دارنده آن صاحب تمام سرزمین Lands Between می شود.

God of War Ragnarok

پس از نسخه 2018، انتظارات به حد زیادی از سری God of War بالابرد. God of War Ragnarok عنوان جدید ماجراجویی های کریتوس و به همراه پسرش در سرزمین های شمالی است. کیفیت ساخت این بازی به حدی بالا بوده که توانسته بدون حرف وحدیث نامزد بهترین بازی سال شود.

Horizon Forbidden West

Horizon Forbidden West هم دنباله نسخه قبلی بازی یعنی Horizon Zero Down است. بازی ای که از نظر گیمپلی و مکانیزم به خوبی ویژگی های کنسول های نسل نهمی را به نمایش می گذارد. این بازی هم داستان ماجرا جویی های الوی در نسخه قبلی خود را ادامه می دهد.

Stray

قبل از عرضه بازی Stray توسط ناشر معروف بازی های مستقل یعنی Annapurna، کمتر کسی فکر می کرد دنبال کردن داستان یک گربه در فضای آخرالزمانی تا این حد جذاب و گیرا باشد. بازی Stray با کیفیت ساخت خوب و داستان جذاب توانسته در بین بازی های بزرگی که امسال عرضه شدند، نامزد بهترین بازی سال شود.

بازی های JRPG یا نقش آفرینی ژاپنی همیشه طرفداران خاص خود را داشته است. این بازی ها دارای چند ویژگی منحصر به فرد هستند؛ طراحی گرافیکی، درجه سختی و داستان کاملا شرقی از ویژگی های بارز این بازی هاست که به خوبی در عنوان جدید Xenoblade Chronicles 3 دیده می شوند. این بازی علاوه بر اینکه توانسته طرفداران JRPG را راضی کند، توانسته به عنوان نامزد بهترین بازی سال نیز انتخاب شود.


تا اینجای کار بازی هایی که در نامزد های اصلی جایزه بهترین بازی سال قرار دارند عناوین بزرگی محسوب می شوند. لازم به یاد آوری این نکته هم هست که بازی های خوب دیگری هم در این مراسم از جمله FIFA 23 و Call Of Duty Modern Warfare II حضور دارند اما در بخش های دیگر مانند جایزه بهترین بازی ورزشی و اکشن نامزد شده اند.

پیش از اینکه بهترین بازی سال از نظر وبسایت آیوی گیم را از بین نامزد های امسال The Game Awards معرفی کنیم، بهتر است چند عامل که باعث برتری یک بازی در مقایسه با دیگر نامزد ها می شود را بررسی کنیم.

چه فاکتور هایی در انتخاب بهترین بازی سال در مراسم The Game Awards مهم هستند؟

عوامل زیادی دست به دست هم می دهند تا یک بازی به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شود. این انتخاب باید بسیار دقیق، حساس و فنی باشد. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تبلیغات رسانه ای

یکی از مهترین فاکتور ها در انتخاب بهترین بازی سال مانور های تبلیغاتی ای است که روی آن اثر داده می شود. هر چه یک بازی بهتر به مخاطبان بازی های ویدیویی معرفی شود، احتمال آنکه از نظر منتقدین و داور ها هم بازی بهتری به نظر برسد بالاتر است.

کیفیت ساخت بازی

با اینکه معرفی و تبلیغ بازی عامل مهمی در موفقیت آن است، اما باید دلیلی برای تبلیغ و معرفی آن به دیگران وجود داشته باشد. مهمترین عامل در موفقیت یک اثر در دنیای بازی های ویدیویی کیفیت ساخت آن بازی است. بازی باید مکانیزم های جذاب، چالش برانگیز و بدون مشکل باشد، گرافیک مناسبی داشته باشد و دسترسی به بخش های مختلف آن به سادگی امکان پذیر باشد و مخاطب را آزار ندهد.

جنبه های هنری بازی منتشر شده

از دیگر فاکتور های مهم در تاثیر گذاری یک اثر بر مخاطبان، داوران و منتقدین صنعت بازی های ویدیویی، طراحی های گرافیکی، افکت های صوتی و موسیقی متن بازی است. طراحی کاراکتر ها و صحنه ها به علاوه انتخاب افکت های صوتی برای حرکت های مختلف در بازی و همچنین انتخاب موسیقی مناسب برای بخش های مختلف بازی ( مثل گشت و گذار یا بخش های مبارزاتی) تاثیر زیادی در بهتر شدن کیفیت بازی دارد.

بهترین بازی ویدیویی سال 2022 به انتخاب آیوی گیم

همانطور که بالاتر مشاهده کردید سال 2022 بازی های بسیار بهتری نسبت به سال قبلش منتشر شدند که هر کدام اگر سال 2021 منتشر می شدند می توانستند جایزه بهترین بازی سال را دریافت کنند. با این حال بنظر دو بازی فاصله زیادی با بقیه عناوین دارند و رقابت اصلی برای کسب جایزه بین این دو بازی است: Elden Ring و God of War Ragranok

رقابت اصلی جایزه The Game Awards بین دو عنوان God of War Ragnarok و Elden ring است. هر دو بازی توسط استودیو های خوش سابقه ای ساخته شده که سابقه دریافت این جایزه رو هم دارند.

نسخه جدید گاد آو وار بسیار شبیه به نسخه موفق سال 2018 است. بازی که توانست برای استودیوی Santa Monica جایزه بهترین بازی سال را به ارمغان بیاورد. این بازی به خوبی توانسته از قابلیت های کنسول نسل نهمی PS5 استفاده کند در عین حال به صورت بهینه در کنسول نسل هشتمی PS4 هم قابل اجراست. از این رو یک عنوان میان نسلی به حساب می آید. داستان بازی ادامه همان ماجراهای کریتوس و پسرش آترئوس است. در این نسخه با یک کریتوس آرام تر نسبت به کریتوسی که از قبل تر می شناختیم روبرو هستیم.

گاد آو وار رگناروک جدیدترین ماجراجویی کریتوس در سرزمین های شمالی است. این بازی یک بازی میان نسلی حساب می شود که به خوبی از قابلیت های جدید کنسول های نسل نهمی استفاده کرده است.

بازی از نظر نوآوری در مکانیزم ها، نکته خیلی شگفت انگیزی ندارد. صرفا مواردی که در نسخه قبل بوده در این نسخه بهبود پیدا کرده و بهینه تر شده است. از نظر گیم پلی هم بجز اینکه شمل می توانید کنترل برخی از NPC ها را در بازی بر عهده بگیرید چیز جدیدتری به بازی اضافه نشده است. در کل میتوان این اثر را یک بازی بسیار خوب و با کیفیت دانست که نسخه بهبود یافته ی سری قبل از خود است.

بازی الدن رینگ اما تفاوت های عمده ای با پدران خود (بازی های ساخته شده قبلی توسط Fromsoftware) یعنی سری سولز و سکیرو دارد.هنگامی که بعد از انتشار بازی بینظیر سکیرو گفته شد که کارگردان بازی و تیمش در حال کار بر روی یک بازی دیگر هستند، طرفداران به دو دسته تقسیم شدند؛ عده ای معتقد بودند که با یک عنوان سخت و طاقت فرسای دیگر با همان فرمول قدیمی در راه است؛ اما عده دیگری عقیده داشتند که سکیره یک دستگرمی برای یک بازی شاهکار دیگر است. با انتشار الدن رینگ مشخص شد که حق با دسته دوم بوده است.

الدن رینگ ساخته جدید کارگردان معروف ژاپنی هیدتاکا میازاکی است که در آن تمام عناصر موفق ساخته های قبلی او جمع شده و تکامل یافته است.

الدن رینگ را به جرئت می توان یک شاهکار دانست که نه تنها می تواند بهترین بازی سال باشد، که یکی از بهترین بازی های تمام تاریخ صنعت ویدیوگیم است.

این بازی هم از نظر داستان و روایت آن، هم از نظر طراحی های بصری و گرافیکی و هم از نظر مکانیزم و طراحی مراحل بسیار خلاقانه تر و تکامل یافته تر نسبت به ساخته های قبلی هیدتاکا میازاکی کارگردان ژاپنی این بازی است. یکی از نکات مهم در طراحی مکانیزم های این بازی این است که به شما این اختیار را می دهد تا بتوانید به روش های مختلف، مانند استفاده از مبارزات سنگین یا جادو و یا مبارزه از راه دور، دشمنان خود را از بین ببرید.

در نهایت این بازی را می توان از هر نظر کامل دانست؛ موسیقی فوق العاده، طراحی مراحل بسیار خلاقانه، طراحی گرافیکی بسیار زیبا که مثل یک اثر هنری می ماند و روایت ظریف و جذاب داستان فوق العاده ای که دارد همه از ویژگی های این شاهکار به حساب می آیند.

با توجه به این نکاتی که گفتیم مشخصا انتخاب آیوی گیم برای بهترین بازی سال 2022 بازی Elden Ring ساخته هیدتاکا میازاکی است. همانطور که گفتیم این بازی نه تنها بهترین بازی سال است که می توان آن را جز بهترین بازی های تمام تاریخ دانست.

لینک های مفید

آرین مختاری

گیمری که سرنوشت، اونو «فیزیک پیشه» و شیفته فیزیک کرده. دانشجویی که استرسش برای فوتبال بین منچستریونایتد و بیرمنگام بیشتر از امتحان و درسشه! برای آیوی که مثل فرزندمون میمونه مینویسم و امیدوارم سریعتر به بلوغ برسه!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا