طراحی بازی رومیزی

مراحل طراحی بازی : طراحی بازی چیه؟

مقدمه

تعریف طراحی بازی گام دوم از فرایند طراحی بازی به شمار میره و در مرحله بعد از گام های طراحی بازی بعد از پاسخ به اینکه تعریف بازی چیه، باید تعریفی از طراحی بازی ارائه بدیم.

قبل از خواندن این مقاله، قسمت اول را بخوانید:

داخل پیج آیوی گیم یه مقدار درباره طراحی بازی صحبت کردیم…

تعریف طراحی بازی

گفتیم که طراحی بازی یعنی یه فرآیند تصمیم گیری. تصمیم گیری درباره این که … 

بازی قراره چی باشه؟ یا بهتره چی باشه؟

یه به تعبیر دیگه خلق محتوای بازی در بستر قوانین بازی با تصمیم گیری بر سر فاکتور های مختلف رو میگیم طراحی بازی. اگه کمی ریز بشیم در این تعریف هیچ اشاره‌ای به کلمات طراحی گرافیکی بازی ، داستان ، برنامه‌نویسی و هزار تا دردسر دیگه تولید بازی نمیشه و باید بگیم که این کارها که گفتیم به طراحی بازی مربوط میشه اما بهش بیشتر توسعه بازی میگن. (game development)
جالبه که بدونید خیلی از کشورهای پیشرو در صنعت بازی و بازی رومیزی، طراحان بازی جدا از توسعه دهندگان بازی هستند و در کشور ما هم نبود این افراد یعنی توسعه دهنده بازی که بتونند هم داستان مناسب، تم و گرافیک مناسب رو برای طراحی طراحان بازی ارائه بدن باعث شده که فرایند طراحی بازی لنگ بمونه.

انواع طراحان بازی

طراحی بازی انواع مختلفی داره که بنا به وظیفه اجرایی به زیردسته‌های زیر تقسیم میشه:

طراح سیستم و ساختار

طراح رابط کاربری

طراح سطح و مرحله

طراح دنیای بازی

طراح محتوا و کانسپت

طراح داستان

از روی اسم هر مهارت و دسته مشخصه که کارش چیه و در این مقاله منظورمون از طراحی بازی همون طراحی سیستم و ساختاره که به طراحی اقتصاد و قوانین و مکانیزم های بازی می پردازه. مشخصه که خیلی نخواستیم بحث رو کلیشه ای کنیم. اگر دنبال کلیشه های فضای طراحی هستید، پست اینستاگراممون رو بخونید.

قانون 1000 ساعت طلایی :

همونطور که میدونید برای اینکه انسان ادعا کنه در یک موضوع مهارت کسب کرده اصطلاحی هست به اسم فعالیت 1000 ساعته. اگر شما 1000 ساعت در اون زمینه فعالیت، تمرین و مطالعه انجام دادید میتونید ادعا کنید که اون مهارت رو دارید. اگر روزی 6 ساعت هم روی یک موضوع کار کنید و جمعه هارو ازش کم کنید شما به 20 هفته زمان احتیاج دارید پس برای اینکه هر کدوم از طراحان بالا باشید حتما اینقدر زمان رو باید داشته باشید که اگر به روزی 12 ساعت تبدیلش کنید شما 10 هفته ای اینکاره شدید.

اگر بخوایم دقیق تر بگیم طراحی بازی خلق سه چیزه:

قوانین شروع و شکل گیری بازی، بازی چجوری شروع میشه؟
قوانین عملیات ها و پیشرفت بازی، بعد از شروع بازی هر بازیکن چیکار میتونه بکنه و با انجام هر کارشون چه اتفاقی میوفته؟
قوانین اتمام بازی، چه اتفاقی باید بیوفته تا بازی تموم بشه؟ اگر بازی برنده یا بازنده داره شرایطی که تعیین کننده برنده یا بازنده اس چیه؟
این سه مسئله بخش اساسی و کامل طراحی سیستم بازی به شمار میره و در اکثر مواقع و مطالبی که قراره در موردشون صحبت کنیم میخوایم در مورد این‌ها صحبت کنیم.

طراح بازی کیه ؟

همونطور که ذکر کردیم طراحی بازی دنیای گسترده‌ای داره و اکثر مواقع وقتی یه جایی میگن فلانی طراح بازیه من گیج میشم که منظورشون چیه؟ یعنی چیه بازی رو طراحی کرده، سیستم داستان یا منظورشون همون توسعه دهنده هاس؟
یان شرییر (Ian Shrier)، محقق کانادایی، یه سری اصطلاحات و تعاریف داره که از تشابه استفاده کرده. اون میگه:

طراح بازی هنرمنده

اگر کلمه هنر شاید با جامعیتی که داره با بازی متفاوت باشه اما بازی یه فرمی از هنر هست (توی نوشته تعریف بازی گفتیم کستیکان بازی رو هنر میدونسته) پس طراح بازی یجور هنرمنده

طراح بازی معمار هستن

معماران فیزیک ساختمان رو نمیسازن، اونا شاکله ساحتمون رو طراحی میکنن و همونطور هم طراحان بازی ویدئویی و بازی رومیزی هم شاکله بازی رو طراحی میکنند. معماران ماکت می سازن و طراحان بازی پروتوتایپ یا همون نمونه سازی اولیه بازی ها .

طراح بازی میزبان مهمونیه

طراحان بازی میزبان مهمونی هستند، اونها بازیکنان رو به دنیایی که طراحی کردن و ساختن دعوت می کنند و میزبان خوش گذشتن اوقاتشون هستند

طراح بازی محقق علمیه

.(این یکی رو نمیدونم دیگه چرا احتمالا منظورش فرایندهای تست و نظریه و افتصاد بازی باشه.)

طراحان بازی خدایگان و الهه ها هستن

اونها قوانین حاکم بر دنیای بازی رو طراحی میکنن و با اون قوانین حکومت و نظم بازی رو تعیین میکنند.

طراح بازی قاضی و حقوقدانه

که قانونی تعیین میکنند حکم میدن و تلاش میکنند اون قانون عادلانه باشه.

طراح بازی آموزگاره

اون ها با ابزار بازی محتوا رو انتقال میدن یا مهارت فکر کردن و دیگر مهارت بازیکنان رو پرورش میدن.
شاید اگر همه این تعاریف رو در کنار همدیگه بزاریم طراحان بازی رو بتونیم خوب توصیف کنیم و آیا بنظر شما طراحی بازی یک دانشگاه نیاز نداره تا بتونه همه این مهارت‌هارو در طراحان بازی پرورش بده؟
طراحی بازی همینقدر بزرگ، و جامع و در عین حال ساده اس. طراح بازی همه این هایی که گفتیم هست و هیچ کدومشون هم در عین حال نیست.

طراح خوب کیه ؟

البته این نظر شخصی منه و اونم جدا از تم و سطح بازیکنه و متناسب با اون بازی و مخاطبشه پس با لحاظ همه این شرایط:
طراح خوب طراحیه که شمارو مجبور کنه با میل خودت به بازی ادامه بدی و بدون هیچ اما و اگر قوانینی که طراح تعیین کرده رو بپذیری و کنجکاوی و اتفاقات در هر لحظه تورو با اتفاقات هیجان انگیز در بازی مواجه کنه.

کلام آخر

طراحی بازی باید بدونه چجوری عناصر و قوانین مختلف بازی رو در کنار هم قرار بده تا خیلی سریع یک بازیکن رو قانع کنه که دلایل زیادی برای انجام اون بازی و شروع اون بازی داره.
اینکه عناصر مختلف بازی و روش‌های مختلف طراحی بازی هنوز کاملا شکل نگرفته نشون از پیچیدگی این موضوع داره.
با همه این اوضاع بنظرم روزی میاد که جدول عناصر بازی مثل جدول مندلیف کشف میشه و اون روز طراحان بازی مثل فیزیک‌دانان و ریاضی‌دانان که بزرگان علم هستند و زیست شناسان که موثرین در حوزه علم به شمار میرن خواهند بود.
این گام هم یعنی گام دوم از تعریف طراحی بازی به پایان رسید و طراحی بازی رو براتون گفتیم. توی قسمت بعد ساختارها و فرایندها و روش های طراحی بازی رو میگیم.

ابوذر بلالی

یک فیزیک خوانده، کمی بازی‌ساز، کمی دیجیتال مارکتر و کمی وب دولوپر که در دنیای بازی، به دنبال یاد گرفتن هستم و برای لبخند بازی می‌کنم. همیشه به دنبال سریع تر شدن بازی هستم و در صورت بازی با من حتما باید زود تصمیم بگیرید :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا