در این مقاله قرار است به معرفی 16 بازی بر اساس کتابها ساخته شده اند بپردازیم. بگذارید با این ادعای اغراق آمیز شروع کنیم: بازی های ویدیویی تجلی فرهنگ عامه، یا اصطلاحا فرهنگ پاپ، هستند. فرهنگ پاپ هم با وام گرفتن ایده ها از منابع متعدد رشد می کند. فیلم، موسیقی، کتابهای کمیک و حتی میمهای اینترنتی الهامبخش بازیهای ویدیویی بیشماری هستند، برخی آشکار، برخی به روشهای ظریفتر. جای تعجب نیست که ادبیات منبع غنی الهام برای سازندگان بازی های ویدیویی نیز بوده است.
همچنین عناصر اصلی بسیاری از بازیهای ویدیویی مانند شوالیهها، جادوگران، شیاطین و اژدها را میتوان به اولین خلاقیتهای ادبی ردیابی کرد. اما مواردی نیز وجود دارد که کتابهای خاصی به عنوان منبع مستقیم مواد برای بازیهای ویدیویی عمل میکنند. این بازیها، شاید بهطور غیرمنتظرهای، حداقل در مقایسه با بازیهایی که ایدههایی را از فرهنگ عمومی عصر وام میگیرند، کم هستند. اما مواردی که وجود دارند، تأثیر زیادی بر عموم مردم بازی گذاشته اند و متعاقباً به نقاط عطفی در تاریخ بازی های ویدیویی تبدیل شده اند.
از سوی دیگر کتاب ها! آنها مانند فیلمهای بدون تصویر یا بازیهایی هستند که در ذهن خواننده زیست میکنند. بازیهای بیشماری وجود دارند که از کتابها الهام گرفتهاند – بهویژه تالکین، لاوکرافت و داستانهای اولیه Dungeons & Dragon – اما بهطور شگفتانگیزی تعداد کمی از بازیها وجود دارند که مستقیماً بر اساس کتابها ساخته شدهاند.
همچنین ببینید: فهرست بهترین بازی های گیم پس (اکتبر ۲۰۲۳)
یک بازی میتواند به آنچه یک کتاب انجام میدهد نزدیکتر باشد تا یک فیلم – با طول و تعداد کلماتشان، دهها شخصیت و در برخی موارد حتی درون بازی خودشان. کتابها، آنها تا حدودی میتوانند کار یک رمان را انجام دهند. آنها نیازی ندارند که بر اساس کتاب باشند – و اغلب می توانند کارهای بیشتری انجام دهند، به لطف وعده بزرگ غیرخطی بودن. البته، دلیل واقعی کمبود این است که این روزها، رمان به ندرت تجارت گسترده ای است که یک فیلم دارد. ممکن است اینجا و آنجا با بازیهای گرسنگی مهجوری روبرو شوید، اما افراد مناسب در بلوکهای اداری درخشان نمیخواهند اقتباسی از آخرین داستان مگنوس میلز را سفارش دهند، حیفتر.
1. Call of Cthulhu: Dark Corners Of The Earth
با توجه به تعداد زیادی بازی که از لاوکرافت به عنوان الهام گرفته شده است، به طور شگفت انگیزی تعداد کمی وجود دارد که مستقیماً به داستان های اصلی او می روند. بیشتر آنها به خدایان بزرگ و جانوران شاخکهای دیگر و شاید نقطه عرفان شبه ویکتوریایی رضایت میدهند. گوشههای تاریک زمین سخت کار میکند تا چیزی بیش از خدمات لبی Cthulhian ارائه دهد، و از چندین داستان لاوکرافت، بهویژه Shadow Over Innsmouth استفاده میکند، که مملو از رمز و راز و تعهدی نادر برای ضعیف کردن و ترسناک کردن قهرمان داستان است.
داستان های لاوکرافت در مورد مبارزه ابرمردان با هیولاها نبود، بلکه درباره انسان های وحشت زده بود که توسط چیزهایی فراتر از تصور نابود می شدند. البته، در ثانیهای که چیزی را روی صفحه نمایش میدهید، کاملاً قابل تصور میشود، اما گونیهای استاندارد پر از نقطههای ضربه معمولاً اینطور نیستند. تحقیق، کاوش و تشدید وحشت نگرانیهای اصلی Dark Corners هستند،
اما همه اینها یک سیستم عقلانی است، وقتی با چیزهای وحشتناک روبرو میشوید، چنگال شما بر واقعیت سست میشود. تا حدودی تبدیل به یک تیرانداز اول شخص میشود، اما یک تیراندازی بسیار ساده و واقعیتر که در آن تک تک گلولهها مهم است، تا جایی که شلیک در زمان/مواد نامناسب میتواند مرگبار باشد. ناهموار و اغلب آزاردهنده است، اما هم مستقیماً بر اساس لاوکرافت است و هم فکر میکنم نزدیکترین بازی از نظر روحی به داستانهای او است. دو دنباله برنامه ریزی شده هرگز محقق نشد. مایه شرمساری است، زیرا Dark Corners حتی در آن زمان نسبتاً قدیمی به نظر می رسید، و بسیار دوست داشتنی بود که در ادامه با ظاهری مدرن تر صحبت کنیم.
2. Metro Exodus
مانند The Witcher، دو بازی مترو بر اساس رمانهای شرقی ساخته شدهاند که هرگز به اینجا نرسیدند، در این مورد، نویسنده روسی، دیمیتری گلوخوفسکی، داستان پسا آخرالزمانی Metro 2033 و Metro: Last Light در سال 2005. شباهتهای نزدیکی به STALKER وجود دارد – به نظر میرسد روسیه و اوکراین مانند آمریکا دارای افسانههای پایانی جهان هستند – اما هم کتاب و هم بازی زمان بسیار بیشتری را نسبت به مجموعههای رقیب صرف کاوش در جامعه پسا جامعه میکنند. پس از وحشت هسته ای، آنچه از جمعیت مسکو باقی مانده است به سیستم مترو زیر شهر عقب نشینی کرده است، جایی که آنها سبک زندگی معیشتی را دنبال می کنند و سعی می کنند وارد جنگ جناحی نشوند. عناصر ماوراء طبیعی و حیات وحش جهش یافته نیز اوضاع را سخت تر می کنند.
همچنین ببینید: هزار و یک قصه؛ 11 تا از بهترین بازی های داستان تعاملی
Metro Exodus اساساً داستان کتاب منبع را دنبال میکند: محیط و رفتار مجلل بسیار جذابیت ماندگار بازی است. به عنوان تیراندازهای اول شخص، بسیاری از ایدههای جالب آنها همیشه با هم ترکیب نمیشوند، و میتوانند آزاردهنده باشند، اما در میان بازیهای بسیار در مورد سربازانی که بینهایت سرباز دیگر را درو میکنند، عجیب بودن و دیدگاه متناوب آنها حیاتی به نظر میرسد.
3. Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
رمان مبارزه با تروریسم تام کلنسی در سال 1998، Rainbow Six، مستقیماً مجموعهای از تیراندازان تاکتیکی را ایجاد کرد، و ما اکنون بیش از 20 بازی در اعماق جهان R6 داریم. نظرات در مورد اینکه کدام «بهترین» بازی Rainbow Six است متفاوت است، اما Rainbow Six Siege در سال 2015 طلا را برای ما به ارمغان می آورد – حداقل تا زمانی که Rainbow Six Extraction سال آینده عرضه شود. بازیهای R6 Vegas نیز رقبای قدرتمندی هستند، اما بهروزرسانیهای بیشمار Siege در طول سالها آن را به یک بازی چند نفره برجسته، پر از اکشنهای سریع و تصمیمهای تاکتیکی تبدیل کرده است.
مانند سایر تیراندازان ضد ضربه، یک تیم هجومی و یک تیم دفاعی وجود دارد که بمبها را کار میکنند و خنثی میکنند، یا گروگانها را دور از طرف مقابل کشتی میگیرند. با این حال، تفاوت اصلی، کلاسهای شخصیت Siege است که همگی تواناییهای متفاوتی را روی میز به ارمغان میآورند تا به طرف شما کمک کند دست برتر را به دست آورد. مسلماً این کتاب با کتاب اصلی فاصله زیادی دارد، اما مضامین ضد تروریسم و ابزارهای فناوری پیشرفته هنوز با قدرت کامل وجود دارد.
4. Enslaved: Odyssey To The West
تصویری دوباره از رمان چینی قرن شانزدهم سفر به غرب، که ممکن است شما آن را به عنوان ترجمه میمون آرتور ویلی بشناسید (یا به احتمال زیاد اقتباس تلویزیونی شوخانگیزتر دهه 70 آن با همین نام، که دانشآموزان در دهه 1990 بسیار محبوب بودند). Slaved صحنه را از چینی خارقالعاده و الهامگرفته از داستانهای عامیانه به یک محیط علمی تخیلی پسا آخرالزمانی منتقل میکند، و یک بازی اکشن پر جنب و جوش است که آنهایی را که بازی میکردند را مجذوب خود میکرد – که متأسفانه تعدادشان زیاد نبود. واضح است که تنظیمات و جزئیات طرح به شدت با کتاب متفاوت است، اما بسیاری از شخصیت ها مشترک هستند.
همچنین ببینید: 10 تا از بهترین داستان بازی های ویدیویی
اندی سرکیس موشن کپچر را انجام داد و الکس گارلند (ساحل، 28 روز بعد) نوشت، و از نظر ظاهر و عجیب بودنش بسیار لذت بخش بود (زیبایی آن بسیار با چیزی که معمولاً از آخرالزمان انتظار داریم) که بیش از برای بازی نسبتا ساده ای که در قلبش بود جبران شد. تصور میکنم تا مدتی دیگر مانند آن را در جریان اصلی نخواهیم دید.
5. The Witcher 3: Wild Hunt
برخلاف بسیاری از چیزهای دیگر در این فهرست، رمانهایی که سه بازی نقشآفرینی ویچر به شدت بر اساس آنها ساخته شدهاند، در غرب به سختی شناخته میشدند تا زمانی که گرالت دیجیتالی بر روی صفحه نمایش ما ظاهر شد و سعی کرد صفحهکلید ما را بالا ببرد. نویسنده لهستانی، آندری ساپکوفسکی، پنج رمان فانتزی موفق داخلی را در طول دهه 90 منتشر کرد، و اگرچه سه تای آنها اخیراً به انگلیسی ترجمه شده است، من فکر میکنم که آنها هنوز هم در خارج از پایگاه اصلی طرفداران تأثیر زیادی نداشتهاند. برای بسیاری از اذهان، بازیها بهطور کلی Witcher قطعی هستند.
همه مولفهها و شخصیتهای کلیدی که ما در بازیها عاشق آنها شدهایم/چشمهایمان را روی آنها میچرخانیم، از خود جرالت، شکارچی هیولاهای خنثیشده و خنثیشده در رختخواب گرفته تا سیری، تحت حمایت سرنوشتش و سیاستهای گسترده قاره، وجود دارند. . بازیها بهطور تصاعدی بهبود یافتهاند که سری بازیها را شروع میکردند، و بازی سوم The Wild Hunt بسیار زیباتر و متمرکزتر شد. با این حال، اگر به دنبال طرح داستان و سیاست ورزی بالاتر و فراتر از هیولا هستید، تقریباً به یقین نیاز دارید که کل حماسه را بازی کنید – یا بخوانید.
6. S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl
پیک نیک کنار جاده، رمان علمی تخیلی روسی در سال 1972 که الهامبخش بازیهای استالکر بود، به طرز عجیبی در برابر اقتباس مستقیم مقاوم بوده است. فیلم شگفتانگیز تارکوفسکی، استالکر، ایدههای گستردهتر را به عنوان نقطه شروعی برای کاوش در آرمانگرایی و آرمان انسانی به کار میگیرد، اما بیشتر داستانهای علمی تخیلی را پشت سر میگذارد. سه S.T.A.L.K.E.R. در مقابل، شوترهای اول شخص سندباکس، تقریباً تمام کاراکترها را به نفع گسترش موضوع علمی تخیلی و پس از فاجعه رها میکنند و سپس به طرز ماهرانهای آنها را در یک مکان واقعی ترکیب میکنند.
همچنین ببینید: 10 بازی رومیزی که بر اساس بازیهای ویدیویی ساخته شده اند
هم کتاب و هم فیلم مربوط به قبل از فروپاشی چرنوبیل بودند، اما منطقه، ویرانهی وحشتناک زیبایی که در پی آن باقی مانده بود، هم پیشبینی عجیبی از فاجعه بود و هم محیطی عالی برای بازی در مورد بقا در مکانی عجیب و اسرارآمیز. ما تا به حال داشته ایم اولین بازی Shadow of Chernobyl نزدیکترین بازی این سه گانه به طرح پیک نیک کنار جاده و شاید به تنهایی و بی اعتمادی فراگیر فیلم 1979 است.
7. World War Z Aftermath
جهان جنگ جهانی Z کمی یک سوراخ خرگوش است – کتاب، بازی و فیلم همه به طور ذاتی با هم مرتبط هستند. اما منبع اصلی همه آن رمان محوری، جنگ جهانی زد: تاریخ شفاهی جنگ زامبی نوشته مکس بروکس بود.
اتفاقات پس از آن در سال 2024 رخ می دهد و به دنبال وقایع فاجعه بار اصلی کتاب می باشد. این بازی در قالب یک تیراندازی مشترک، چندین نوع مختلف زامبی را برای شما ارائه میکند تا از آنها به عنوان تمرین هدف استفاده کنید، در حالی که برای بازپسگیری شهر شکنجهشده واتیکان در رم تلاش میکنید. مسلماً، کتاب و فیلم از این مکانها بازدید نمیکنند، اما Aftermath به ما نشان میدهد که واقعاً زامب-کالیپس چقدر بزرگ بوده است. متأسفانه، علیرغم الهاماتی که از فیلم گرفته شده است، اینجا هیچ نقش آفرینی براد پیت وجود ندارد
8. Conan Exiles
فیلم Exiles در دنیای Conan The Barbarian – قهرمان قدیمی شمشیر چرخان که از خلقت رابرت ای. هاوارد در مجله Weird Tales سرچشمه گرفته است و از آن زمان در همه چیز از کتاب، فیلم، کمیک، بازی های رومیزی و موارد دیگر ظاهر شده است. در Conan Exiles، کانن به عنوان یک نجات دهنده برای شخصیت بازیکن عمل می کند و آنها را آزاد می کند تا پس از آن – به معنای واقعی کلمه – زندگی خودشان را بسازند.
همچنین ببینید: لیست 15 تا از بهترین بازی های رایگان استیم | آپدیت 1402
شما بیشتر وقت خود را صرف کاردستی و ساختن خواهید کرد، اما از آنجایی که یک بازی چندنفره آنلاین هستید، این بدان معناست که شما تحت الحمایه سایر بازیکنان و هوس های آنها هستید، بنابراین ممکن است پایگاه فوراً از بین برود. نترسید، زیرا یک حالت تک پخش عالی نیز برای زمانی که افراد دیگر چندین بار زیر پوست شما خزیده اند وجود دارد. مهم نیست که کدام حالت را انتخاب می کنید، بازی زمان بسیار سرگرم کننده ای است. محیط غنی، دنیای گسترده و اکتشافات بی پایان چیزی است که Exiles را به یک لیست فوق العاده تبدیل می کند.
9. Bioshock
شوتر آرت دکو Irrational از نوشته ها و انکار رمان نویس و فیلسوف جنجالی آین رند الهام گرفته شده است. بهویژه، نامها و مضامین رمان «اطلس شانه انداخته» او بهطور آزادانه در سرتاسر استفاده میشود. BioShock بیشتر بحثی درباره ایدهها است تا تلاشی برای بازسازی دیجیتالی دنیای یک رمان، و داستان خودش بسیار به داستان خودش تبدیل میشود (و در نهایت حتی بیشتر از آن، پس از BioShock: Infinite). اما در دستهبندی گستردهتر بازیهای جریان اصلی ادبی یا فلسفه، BioShock بسیار نزدیک به اوج است.
10. Dune II
Dune II (1992) یک بازی استراتژیک بلادرنگ توسط Westwood Studios، یک شرکت بازیهای ویدیویی منقرض شده از لاسوگاس، نوادا است. این بازی جنگ بین سه جناحی را روایت می کند که برای کنترل سیاره اصلی می جنگند: آتریدها، هارکونن ها و اردوها. این یکی از اولین نمونههای گیمپلی استراتژی بلادرنگ است و الهامبخش بازیهای بیشماری دیگر است.
Dune II بر اساس رمان علمی تخیلی Arrakis (1965) اثر فرانک هربرت، اولین کتاب از این مجموعه که بعدها به عنوان فرانچایز Dune شناخته شد، ساخته شد. بازی در شبیه سازی محیط خشن صحرای آراکیس به خوبی عمل می کند. جناحها نیز به همتایان ادبی خود وفادار هستند، اما مضامین زیستمحیطی، مذهبی و اجتماعی، که هستهی اصلی روایت کتاب را تشکیل میدهند، عمدتاً وجود ندارند.
11. Starship Titanic
Starship Titanic (1998) یک بازی ماجراجویی است که توسط The Digital Village ساخته شده است. بازی در کشتی ستاره ای که در سیاره زمین به گل نشسته است، می گذرد. بازیکنان وظیفه دارند کاردستی را به حالت کار بازگردانند و گیم پلی شامل کرایه بازی های ماجراجویی استاندارد مانند حل پازل و صحبت با شخصیت های مختلف است. نکته قابل توجه تجزیه کننده متن داخلی بازی است که قادر به درک انواع ورودی های بازیکن است.
همچنین ببینید: بهترین انیمیشن ها و انیمه های اقتباسی از بازی های ویدیویی
تایتانیک تایتانیک تا زمانی که به تیتراژ نویسندگی نپردازید، بازی قابل توجهی به نظر نمی رسد. این بازی زاییده فکر کسی نبود جز داگلاس آدامز، نویسنده علمی تخیلی که نیاز به معرفی کمی دارد. فیلمنامه بازی مملو از شوخ طبعی و شوخ طبعی داگلاس است و با صداپیشگی ستارگانی که شامل اعضای مونتی پایتون تری جونز و جان کلیس است، زنده شده است. این بازی به دلیل آنچه که برخی عناصر گیم پلی باستانی تلقی می کردند، نقدهای متفاوتی دریافت کرد، اما نگارش همچنان عالی است و ارزش هزینه پذیرش را دارد.
12. Discworld Noir
Discworld Noir (1999) یک بازی ماجراجویی است که توسط Perfect Entertainment ساخته شده است. داستان در دنیای Discworld اثر تری پرتچت می گذرد و لوتون، چشم خصوصی تنها شهر را دنبال می کند، در حالی که تلاش می کند پرونده قتلی را حل کند که او را به زیر شکم پنهان آنک-مورپورک، بزرگترین شهر جهان می کشاند. بیشتر بازی در مکالمه اتفاق می افتد و بازیکنان در حال بازجویی از مظنونین احتمالی جنایت هستند. در نیمه های بازی، لوتون تبدیل به یک گرگ نما می شود و مکانیک جدید تحقیقاتی مبتنی بر بو را به بازی اضافه می کند.
برخلاف بازیهای قبلی که در دنیای Discworld اتفاق میافتند، Discworld Noir داستان هیچ یک از رمانهای موجود را دنبال نمیکند. در عوض، شخصیتها و مکانهای محلی را از Discworld به عاریت میگیرد تا داستان خودش را بگوید. تری پرچت این بازی را به عنوان یک برداشت جایگزین در دنیای Discworld می دید. بازی فاقد شوخ طبعی پراچت است که با عناصر ترسناک تر و ترسناک تر جایگزین شده بود که بیشتر با فانتزی تاریک همخوانی داشت.
13. Bloodborne
Bloodborne (2015) یک نقش آفرینی اکشن فانتزی تاریک است که توسط From Software، سازنده بازی کلاسیک Dark Souls ساخته شده است. داستان بازی در شهر در حال فروپاشی و الهام گرفته از ویکتوریایی-گوتیک، Yharnam اتفاق میافتد، که ساکنان آن دچار طاعون خونی شدهاند که به آرامی آنها را به جانورانی کابوسوار تبدیل میکند. بازیکنان وظیفه پیدا کردن منبع طاعون را دارند و در این فرآیند، اسرار پنهانی را در اطراف گذشته وهمآور شهر کشف میکنند.
اگرچه Bloodborne اقتباس مستقیم از یک کتاب خاص نیست، اما تأثیرات ادبی خود را پنهان نمی کند. در ظاهر، بازی از داستان های ترسناک کلاسیک مانند دراکولای برام استوکر الهام گرفته شده است. اما با پیشرفت در بازی، مشخص میشود که Bloodborne ادای احترام مستقیمی به آثار سورئال H.P است. لاوکرافت. هیولاهای ترسناک کلاسیک جای خود را به زشتی ها از فضای خالی ماورای ستارگان می دهند، فرقه گرایان آشفته به دنبال ورود به ابعاد عجیب و غریب از وجود هستند، و خدایان بی نام رشته ها را پشت پرده می کشند. Bloodborne یک ga نیست
14. Spec Ops: The Line
Spec Ops: The Line (2012) یک بازی تیراندازی نظامی توسط Yager Development، یک استودیوی بازی سازی مستقر در برلین است. بازیکنان در نقش کاپیتان مارتین واکر، یک عامل نیروی دلتا که پس از غرق شدن شهر توسط طوفان شن عظیم به دبی فرستاده شد تا در تلاشهای امدادی کمک کند، بازی میکنند. همانطور که واکر و تیمش در شهر پیشروی می کنند، آنها درگیر خشونت خیابانی بین جناح های مختلف می شوند که برای کنترل شهر ویران می جنگند. این بازی دارای مکانیک های تیراندازی سوم شخص استاندارد است که مسلماً در مقایسه با بازی های مشابه لحن بسیار تیره تری دارد.
همچنین ببینید: سرزمین آزادی؛ ۱۲ تا از بهترین بازیهای نقش آفرینی
الهام بخش مستقیم بازی Heart of Darkness (1899) بود، داستان استعماری جوزف کنراد که همچنین الهام بخش فیلم آخرالزمان بود. این بازی واقعیتهای وحشتناک جنگ را با جزئیات وحشتناک به تصویر میکشد، تجاوز جنسی، جنایات جنگی و نسلکشی در هستهی موضوعات بازی قرار دارند. این یک بازی سخت است، اما در بی رحمی خود صادق است.
15. Mount & Blade: With Fire & Sword
Mount & Blade: With Fire & Sword (2011) یک بسط مستقل از فرقه کلاسیک Mount & Blade: Warband است. این یک بازی RPG اکشن است که در آن بازیکنان گروهی از جنگجویان را در یک محیط تاریخی مصنوعی اروپایی کنترل میکنند. گیمپلی سعی میکند زندگی را در یک نوار جنگی شبیهسازی کند: بازیکنان میتوانند جنگجویان را جذب و تجهیز کنند، به کاروانها و دهکدهها حمله کنند، تجارت کنند، خدمتگزار اربابان مختلف محلی شوند و حتی تلاش کنند پادشاهی خود را ایجاد کنند.
کوه و تیغ: با آتش و شمشیر از رمان با آتش و شمشیر نوشته هنریک سینکیویچ نویسنده لهستانی در سال 1884 الهام گرفته شده است. این رمان جنگ لهستان در سال های 1648-1651 علیه قیام خملنیتسکی در اوکراین امروزی را به تصویر می کشد. تمام جناح های اصلی جنگ، پادشاهی سوئد، هتمانات قزاق، کشورهای مشترک المنافع لهستان، تزاروم مسکو و خانات کریمه در بازی حضور دارند. بازیکنان می توانند با این جناح ها کنار بیایند و مسیر تاریخ را تغییر دهند.