طراحان بازی

مصاحبه با طراح بازی ترامپولین پارک | نیما حکمت

یک بازی رومیزی کاملا ایرانی و انتزاعی خلاقانه

آیوی گیم به عنوان عضو کوچکی از خانواده بازی رومیزی، بردگیم و سرگرمی ایران، برای ایفای نقش خود در راستای حمایت از طراحان بازی و ایده پردازان این حوزه، به سراغ مصاحبه و گفتگو با عده ای از این عزیزان می رود و نتایج را به صورت مقالاتی در وبسایت خود منتشر می کند. مقاله امروز مختص آقای نیما حکمت، طراح بازی ترامپولین پارک از نشر سورن می باشد.


بخش اول: معرفی طراح بازی ترامپولین پارک – آقای نیما حکمت

نیما حکمت هستم متولد 1364 لیسانس کامپیوتر – نرم افزار ، برنامه نویس و طراح وب و فعال در حوزه طراحی و تولید بازی های رومیزی از سال 1391 تا کنون.

نیما حکمت طراح بازی ترامپولین پارک

بخش دوم: سوالات عمومی درباره بازی رومیزی

  • از کی با بازی های رومیزی آشنا شدید؟

از 7 سالگی با شطرنج آشنا شدم و تا 17 سالگی عضو هیات شطرنج بودم و در کنار آن سایر بازی های رایج زمان خود از جمله روپولی (مونوپولی) ، رازجنگل ، بازی کارتی رایج فتح پرچم و … رو به عنوان تفریح اصلی دنبال می کردم.

  • اسم چند تا از بازیهای مورد علاقتون رو بفرمایید.

از بازی ها مورد علاقه ام : Catle of Burgundy-Camel Up-Brass-Patch Work-7Wonders Duel-Istanbul-Russian Rail Roads-Imhotep-Maracaibo-Onitama

بازی رومیزی Brass Birmangham، دومین بازی رومیزی جهان
  • از کی با بازی های رومیزی آشنا شدید؟ چطور شد که به فکر طراحی بازی افتادید؟ اگر دوست داشتید اسم چندتا از طراحان مورد علاقتون رو بفرمایید.

سال 1391 حین طراحی یک وب سایت اقتصادی به این فکر افتادیم که یک بازی اقتصادی تولید کنیم و با همکاری سایر اعضای شرکت یک نسخه توسعه یافته از بازی مونوپولی با اعمال تغییراتی در مکانیزم های بازی بنام آقای تاجر طراحی و تولید کردیم که در زمان خودش بازی موفقی هم بود در حین طراحی این بازی من متوجه علاقه ام به طراحی بازی شدم و با توجه به این که طراحی و تولید بازی رومیزی کم هزینه تر و آسان تر از طراحی موبایل گیم و ویدیو گیم بود وارد این حوزه شدم و اولین بازی طراحی خودم یک بازی انتزاعی دو نفره بنام ارباب کندو بود که  در در سال 1392 طراحی کردم و در سومین جنشواره ملی اسباب بازی دانشگاه صنعتی شریف مورد تقدیر قرار گرفت.

و  در بین طراحان سرشناس  به مارتین والاس و اووه روزنبرگ  به خاطر مکانیزم های منحصر به فرد و هوشمندانه ، آنتوان باوزا و الکساندر فیستر به خاطر بازی های روان و همه پسند ، راینر کنیتزیا به خاطر توانایی کم نظیر در طراحی بازی در سبک های مختلف علاقه دارم.


بخش سوم: سرگذشت اولین طراحی بازی – طراح بازی ترامپولین پارک

  • ایده بازیتون چطور به ذهنتون رسید؟ چطور رفتید به سمت توسعه ایده و تبدیل اون به پروتوتایپ ؟

خوب همونطور که قبلا اشاره کردم اولین بازی من سال 1392 طراحی و ثبت شد که در اون دوره هنوز بازی های رومیزی تو ایران زیاد شناخته شده نبود و تولید کننده و تنوع بازی کمی وجود داشت و شرکت های مثل سرزمین ذهن زیبا و هوپا بتازگی شروع به فعالیت کرده بودند به همین خاطر اطلاعات همه فعالان در زمینه بازی های رومیزی بسیار پایین بود.

با توجه به شرایط اون دوره اولین بازی من تحت تاثیر بازی اتللو و بازی نقطه بازی که اکثر ایرانی ها باهاش آشنایی دارند طراحی شد که در آن دیواره هایی دوطرفه وجود داشت و صفحه بازی از 34 شش ضلعی تشکیل شده بود که دیواره ها داخل شیارهای اضلاع اونها قرار می گرفتند.

بازیکن شروع کننده یک دیواره در یکی از اضلاع یکی از خانه های شروع می گذاشت و در  ادامه  هر بازیکن در نوبت خود مجاز بود در یکی از شش ضلعی هایی قبلا یکی از اضلاع آن پر شده دیوار بگذارد و به محض اینکه یک بازیکن چهارمین دیوار رنگ خود را روی شش ضلعی می گذاشت می توانست دو ضلع دیگر را از آن خود نماید (در صورت خالی بودن دیوار جدید به رنگ خود را آنجا قرار دهد و در صورتی که دیوار مربوط به حریف در آن قرار داشت آن دیوار را به رنگ خود در آورد).

اولین بازی نیما حکمت، طراح بازی رومیزی ایرانی ترامپولین پارک

همانطور که از توضیحات مشخص هست بازیکنان امکان انجام حرکات ترکیبی (کمبو) و تغییر مالکیت شش ضلعی ها)حتی شش ضلعی هایی که قبلا تمام اضلاع آن پر شده از طریق تصاحب شش ضلعی ها مجاور و تغییر رنگ اضلاع مشترک) در بازی رو دارا بودن و در پایان شش ضلعی هایی که  تمام اضلاع آن از یک رنگ بود برای بازیکنان امتیاز به حساب می آمد .پس قرار گرفتن آخرین دیواره یا تصاحب 12 شش ضلعی بازی به اتمام می رسید .

اما در ادامه با بیشتر شدن تجربه و اطلاعاتم بیشتر بر مبنای داستان و تم بازی طراحی میکنم .

یادداشت های اولیه از ایده بازی رومیزی ترامپولین پارک
  • چه چالشهایی در طراحی این بازی داشتید؟ درباره فرآیند تولید بازی اگر سخنی دارید بفرمایید.

بازی ارباب کندو به خاطر چاش های تولیدی و قالب سازی و هزینه تولیدی بالا به تولید انبوه نرسید ولی باعث ورود من به این حوزه شد بعد از آن بازی هایی که از نظر شرایط تولیدی چالش کمتری داشت و با هزینه کمتری قابل تولید بود طراحی و تولید کردم و در همین حین با فرآیند تولید بازی از جمله صنعت چاپ و بسته بندی ، قالب سازی و تزریق پلاستیک آشنایی  پیدا کردم و تا اکنون بیش از 15 محصول مختلف تولید به بازار عرضه کرده ام.

  • چه افرادی در طراحی و تولید این بازی کمک دست شما بودند؟ ( از چه کسانی می‌خواید تشکر کنی؟)

گروهی از دوستان قدیمی که قبلا در هیات شطرنج همبازی ام بودند عموما در تست بازی به من کمک می کنند  و در حوزه تولید  با گروهی از دوستان گرافیست ، تصویر ساز ، قالب ساز و …  بصورت پروژه ای همکاری دارم.


بخش چهارم: توصیه طراح بازی ترامپولین پارک برای طراحان تازه کار

  • به عنوان کسی که توانسته ایده بازی خودش را تولید کند چه توصیه ای برای افراد تازه وارد به فضای طراحی دارید ؟ برای اینکه یه نفر وارد فضای طراحی شود باید چه کاری انجام دهد؟ مطالعه، تجربه بازی و …

در سطح بین المللی با توجه به حجم بالای بازی هایی که هر ساله طراحی و معرفی می شود پیدا کردن ناشر بین المللی (بخصوص ناشر بزرگ و معتبر ) برای بازی ها کار دشواری است و در داخل ایران هم به دلیل عدم وجود قوانین کپی رایت و عرضه پر تعداد بازی کپی شده و عدم حمایت لازم از یکسو و اوضاع نابسمان اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر متاسفانه شرایط مناسبی برای طراحی بازی مهیا نیست بنابراین توصیه میکنم به این حوزه به عنوان  یک فعالیت جانبی در کنار شغل اصلی خود نگاه کنند  و از طراحی بازی ساده تر و با کامپوننت کمتر که هزینه تولیدی کمتر نیاز دارد شروع کنند تا شانس پیدا کردن ناشر برای بازی بیشتر بوده و در صورت پیدا نشدن ناشر مناسب  توانایی تولید آن را داشته باشند.

اگر به طراحی بازی علاقه مند هستید مقالات آموزش طراحی بازی را ببینید.

مهمترین عامل علاقه و پشتکار هست در کنارش قطعا بازی کردن (بخصوص الان کافه بازی ها و وب سایتهایی مثل بردگیم آرنا و اپلیکشین های موبایلی بازی ها دسترسی به بازی ها رو راحت کرده)، خواندن کتابها و مقالات مرتبط و دیدن ویدیو بازی ها لازم هست .


بخش پنجم: آینده مسیر طراح بازی ترامپولین پارک

  • برنامه شما برای بازیهای بعدیتون چیه؟

از بین بازی هایی که در این مدت طراحی کردم و طراحی اونها تکمیل شده یک بازی Roll & Write  ،یک بازی flip & write ،یک بازی tile placment  و دو کارت گیم استنتاجی آماده تولید هستند که در آینده نزدیک برخی از آنها با تیراژ محدود در ایران تولید و درنمایشگاه های بین المللی ارائه خواهد شد.

  • آرزوتون برای فضای بردگیم ایران چیه؟

آدمهای غیر مفید جاشون رو به آدمهای مفید بدهند و همچنین با بهبود روابط خارجی امکان شکل گیری و رشد شرکتهای ایرانی و حضور آنها در بازار جهانی فراهم شود.


بخش ششم: نظر طراح بازی ترامپولین پارک درباره آیوی گیم

  • نظرتون درباره آیوی گیم و در آخر هر سخنی دارید که بهش پرداخته نشد یا نیاز به توضیح بیشتر داره بفرمایید.

رسانه تازه تاسیسی است که سعی در  معرفی و گسترش بازی رومیزی بخصوص بازیهای ایرانی دارد و با توجه  به کمبود رسانه تخصصی در این حوزه و عدم فعالیت رسانه های قدیمی تر مثل رومیز می تواند با پشتکار و فعالیت موثر بعنوان یکی از پر مخاطب ترین رسانه های حوزه شناخته شود.


لینک های مفید

کوروش کریمی

دانشجوی خسته مملکت، با چهارتا مهارت رزومه ای، که دوست داره یه مدرسه بسازه. بردگیم‌هارو بیشتر از ویدئوگیم دوست دارم. آیوی رو ساختم چون فکر می کنم مردم نیاز دارن بازی کنن، و باید بهشون بازی های خوب معرفی کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا